Jeg har kjøpt nytt kamera!

Som jeg skrev for to uker siden i et eget blogginnlegg (her) så gikk nikon-kameraet mitt i stykker da jeg var på viklandet for å prøve å fange opp bilder av solnedgangen. Jeg var helt knust og leverte kameraet ASAP på Elkjøp. De brukte sikkert ei uke for å finne et firma som reparerer kamera, og de antok det ville koste mellom 2000,- og 4000,-. Det er jo helt sinnsykt dyrt! Jeg kunne forstått det hadde det vert et Canon eos 5D Mark IV til 20k, men til dette kameraet som samboeren betalte omtent 2k for brukt så ble det litt ‘hot’ pris å skulle betale for en reparasjon på ett 9 år gammelt kamera.

Heldigvis har jeg lenge tenkt på å oppgradere til noe nyere. Jeg så først på Nikon D7500. Dette kameraet ligger et sted mellom 10k og 12k, så det var noe jeg hadde hatt i bakhodet en stund, men trodde jeg ville ha god tid til å spare før Nikon kameraet gikk istykker.

D5600 lå også høyt på lista da det er noe billigere, og hadde overraskende gode spesifikasjoner og ganske fornøyde kunder. Dessverre hadde ikke Elkjøp noen av disse på lager, hverken her på Sunndal eller på hovedlageret – så vi gikk gjennom hele listen til Elkjøp sine kamera og jeg fikk øye på ett jeg ble litt forelska i; Canon eos 200d/SL2.

Uten linse veier det fantastiske 453 gram! Det er et veldig lite og lett speilrefleks-kamera altså, som passer meg perfekt som drar med meg kameraet på lange fjellturer, og egentlig overalt ellers. Det som passet meg enda bedre var prisen. Dette kameraet er jo en del av “billig-serien” til Canon, og når det da toppes med at Elkjøp hadde supersalg på kameraet så var det vanskelig å ikke bestille det med en gang. Likevel holdt jeg meg hard, og sa jeg skulle komme tilbake når jeg hadde sjekket det ut mer (Jeg hadde aldri hørt om kameraet før jeg så det på elkjøp).

Jeg dro hjem og så cirka 7 youtube reviews av kameraet, og jeg var solgt!

Jeg hadde fire krav til mitt neste kamera, basert på manglene til de forrige;

  • Video med autofokus
  • Lcd-skjerm som kunne flippes ut til siden (I motsetning til det på mitt som flippes ned)
  • Snapbridge eller annen måte å trådløst overføre bildene til mobilen
  • Kameraet måtte ha mulighet for å bruke trådløs kontroll (Hadde faktisk kontroll på nikon-kameraet men var veldig lite tilregnelig)

Kameraet besto alle kravene, og overgikk de med glans! Kameraet fikk utrolig masse skryt for den fantastiske autofokusen, som slo ut samtlige andre kamera i samme prissjikt. Skjermen er ikke bare flipp-bar, men har i tillegg touch som kan styre hvor kameraet skal fokusere. Canon Connect var mye mer stabilt enn nikon sin snapbridge når det kom til overføring av bilder, og ikke nok med det men du kan se hva kameraet filmer/tar bilder av og styre kameraet via mobilen (Likt som med GoPro hero5). I tillegg hadde kameraet 24mpx som er det dobbelte av hva Nikon kameraet mitt hadde. Hvor vilt er ikke det?

Kameraet har alt jeg trenger og mere til. Jeg er så fornøyd med at jeg kom over dette og ikke gikk for en av de andre jeg så på! Jeg tror absolutt ikke at jeg ville blitt skuffa over å kjøpt Nikon D5600 heller, men det er både tyngre og har langt dårligere overføringsevne til mobil samt en en autofokus på video som, and I quote; “Ikke er å anbefale”.

Jeg tror og håper kameraet kommer i morgen, og er egentlig ganske innstilt på det, og jeg gleder meg helt sjukt! Hvis det kommer så blir det garantert en review av kameraet allerede i morgen, deretter en til når jeg har brukt det litt lengre!

Speaks!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg