Contouring, kødder du?

Jeg veit det har blitt en greie med såkalt “Instagram – makeup”, countouring og rett og slett bare være en kameleon på generell basis. For mange er det hobby, de elsker å leke med sminke som jeg godt kan forstå, for andre er det en sykdom. Man har rett og slett så lav selvtillitt at man ikke kan gå ut døra uten å slanke haka, panna nesa og kinnbeina med sminke slik at man ikke er gjennkjennelig etterpå.

Sånn helt seriøst, hadde jeg kjent denne jenta og aldri har sett henne uten sminke (eller omvendt) så hadde jeg kommet til å gå rett forbi uten å kjenne henne igjen. Det er jo ikke samme person lengre. Det var greit når folk bare klinte på seg brunkrem og 20 lag maskara, men når de til og med endrer ansiktsformen sin med sminke så synes jeg det begynner å bli sjukt. Vil likevel ha et åpent sinn her og si at det er selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg tror ikke det er helt sunt for hodet å holde på sånn, personlig mening.

Likevel, sminke er sminke og alle bruker det om det er lite og sjeldent eller masse og hver dag. Det jeg reagerer litt sterkere på er en trend som virkelig gjør meg forbanna i sjela. Kroppskontouring.

Sånn seriøst!?
Jeg husker jeg så en video som handlet om nettop dette for flere år siden. Jeg lette vel etter tips til mageøvelser og kom inn på en “instant abs” video hvor hun sminka på seg sixpack, men jeg trodde ikke det kom til å bli en greie som folk faktisk gjør!

For det første, du skjemmer deg ut. Virkelig, det mener jeg. Når man ser hvor tynn denne jenta her er så skulle det faktisk ikke så jævla mye til før hun har fått ekte abs, men neida, istedenfor å ta 30min til kjernetrening om dagen så bruker vi en time og sminker det på oss. HALLO hvor skutt i hodet er man når man gjør sånn!? Jeg vet jo naturligvis ikke om akkurat dette bildet kun er en eller annen airbrush-artist som vil vise hva han får til, men hvis folk gjør dette når de skal på stranden eller generelt være lettkledd så må det være noen dype mentale problemer, og de burde spare pengene de ellers bruker på sminke og dra til psykolog.

De eneste gangene det er greit å sminke på seg six-pack er hvis man skal kle seg ut på halloween som f.eks gladiator, eller hvis man er kraftig overvektig og har høy selvironi.

For det andre så ødelegger sånne folk for oss “normale”!

Jeg hater juks, og det er jo faktisk det. Det er jo juks å fake en perfekt kropp uten å faktisk jobbe for det (Gjelder jo ikke for de som vant i genetisk lotto og bare er perfekte by default; uansett hvor irriterende sånn er) men det å “male” på seg muskler. Det er jo ikke bare magen heller. Folk bruker contour på puppene sine, eller for å fremheve kragebeina for å se slankere ut. BARE SLUTT! Skjerp deg, gå inn i deg selv og finn ut om det virkelig er verdt det. Trenger du virkelig ei smalere nese, eller falske magemuskler? Hvis du virkelig tror at magemusklene kun er til pynt må du tenke om igjen. De har en funksjon, blandt annet å holde deg oppreist. Ta en jævla sit-up. Ligg i planke. Kjør stangøvelser over hodet eller noe. Og please, vurder psykolog.

7 kommentarer
    1. Haha, jeg er ganske sikker på at de som gjør kroppskontur er i fåtall. Tror det er mer folk med tutorials om det på YouTube enn det er faktiske mennesker som gjør dette til vanlig. Men uansett, da – to each their own, mener nå jeg. Så lenge man er et godt menneske som tar vare på verden og menneskene rundt seg så spiller det vel ingen rolle hvordan man velger å presentere seg. Det er så irrelevant, når alt kommer til alt.

    2. Victoria Larsen: Ja jeg synes det er utrolig feil bade hvordan de falskt presenterer seg selv og ikke minst å tenke hvor vondt de må ha det med seg selv om de faktisk føler de må bruke sminke på kroppen for å være “bra nok”..

    3. Kes: Frykta det ville bli en missforståelse ja. Sier ikke at de som velger å gjøre sånn er dårlige mennesker, men jeg tenker som så at hvis man helt seriøst føler man “MÅ” bruke sminke på kroppen for å klare å gå I en bikini så må det være en underliggende psykisk sykdom I form av ekstrem lav selvtillitt, og jeg synes det er synd at noen skal ha det slik med seg selv. Og jeg mener og det jeg skrev at det er juks å sminke på seg en sixpack man faktisk ikke har. Det er med på ikke bare å bryte ned den som gjør dette da de må se noe de kanskje ønsker seg forsvinne med vann og såpe, men alle som må se det og tro at de ikke er bra nok fordi de ikke har abs selv.

      Helt enig I “To each their own”, alle har sine sære quirks men jeg synes selv, helt personlig egen mening, at det er feil når det blir så ekstremt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg