Ignorance is bliss!

Dette er et av mine favorittordtak. “Uvitenhet er lykke” er det da oversatt, og det stemmer veldig bra.

Jeg har som en regel å holde meg unna nyheter, om det er på tv, radio eller i avisa. Nyheter har for vane å gi meg en av tre følelser; Sint, trist eller redd. Tre følelser jeg virkelig ikke ønsker å føle. Det er jo også et ordtak at “det du vet, har du godt av!” men det trenger heller ikke å stemme. Jeg hadde ihvertfall ikke godt av å finne ut at mennesker svelger x antall edderkopper i søvne hvert år, og det er bare et av mange eksempler.

Dessverre, til tross for at jeg virkelig prøver hardt å unngå nyhetene så kommer jeg naturligvis innom de av og til – sånn som idag. Jeg hørte på P4 mens jeg kjørte kran, og hver halvtime eller noe så kjører de jo “nyheter” (Jeg bruker hermetegn for når de har fortalt akkurat det samme for tredje gang er det faktisk ikke nyheter lengre, det ligger tross alt i ordet at det skal være nytt).

På disse nyhetene fikk jeg i all hovedsak høre om 5 ulike ting.. For eksempel at alle langrennsutøverne må gå gjennom grundig sjekk fordi èn utøver brukte astmamedisin (og det var vel ikke langrenn engang!?) Jeg fikk også vite at en mann har voldtatt kona si med en gjenstand og sagt han ønsket å filme det og vise det til folk. Det som likevel virket som var den verste gjerningen var at han hadde brutt besøksforbudet. Jaja, sånn kan det gå. Neste sak jeg fanget opp var at saken til ABB (Jeg nekter å skrive navnet hans) ble anket til januar. I min mening kan den ankes til 2045 når saken er en klage på behandlingen han får i fengselet. Det er vist inhumane forhold. Jeg hørte naturligvis om alle de som døde i Italia, men ikke helt fanget opp hva som skjedde (?) Den siste saken jeg bet meg merke til var at 1/4 av ungdom i Oslo på utesteder er dopet, men da tenker jeg; er det så jævla rart!?

Når Idrettsutøvere må gjennomgå store tester på grunn av en manns pustevansker og folk voldtar andre med gjenstander. Når Norges store terrorist får støtte (til tross for ankingen) fordi han blir behandlet ‘inhumant’ – ja da er det ikke rart at ungdom doper seg. èn dag av livet mitt har jeg hørt på nyhetene, og selv jeg får lyst til å forlate virkeligheten for en stund.

Jeg er sikkert uviten, jeg er vel i enkelte sine øyne dum, men jeg tar den. Jeg kan med glede ta mot å bli kalt dum, uviten eller egoistisk så lenge som at jeg slipper å vite hvor ødelagt verden er. Dere kan få alt, krig, naturkatastrofer, voldtekter og nye sykdommer – ta de, så tar jeg alle de andre nyhetene. Jeg vil veldig gjerne høre om venneparet som har bestemt seg for å gifte seg. Jeg vil høre om din nye leilighet, eller det at du endelig har blitt gravid. Gi meg alle de gode, hærlige og gledelige nyhetene og la meg for guds skyld slippe all dritten som foregår i verden. Jeg har ikke kapasitet til å ta inn alt det negative, å ihvertfall ikke til å skulle engasjere meg i det.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg