Notre Dame.

Notre Dame er kanskje slukket, men resten av verden står i brann.

Nå har jeg ikke lagt så mye av sjela mi i denne saken før i dag.

Et landemerke brenner? Ok,.. var det noen som brann inne? Ingen? Så bra!

Jeg er litt rar sånn. Jeg verdsetter liv ovenfor bygninger og gjenstander, uansett hvor historiske de er. Det er jo i grunn litt godt gjort, at bare èn person ble skadet, og ingen døde i en så stor brann.

Selv om det selvfølgelig er et sjokk for verden at en av verdens mest kjente katedraler står i fyr og flamme, så var jeg egentlig ferdig med hele saken idet brannen var slukket. Vel, helt til jeg så hvor mye penger som hadde blitt donert for å redde Notre Dame.

Så langt er 950millioner dollar samlet inn for gjenoppbyggingen. 8.06855726 milliarder Norske kroner (Kilde: The New York Times). Hvor jævla sjukt er ikke det!?

Dette er penger store selskaper og rike privatpersoner har gitt for å redde ei bygning i Frankrike. Uansett hvor mye man vil kalle det et historisk landemerke så er det fremdeles bare en bygning.

Jeg satt og lekte litt med matematikk, for det er overraskende nok noe jeg synes er litt gøy i disse situasjonene. Hvis hvert eneste menneske i Norge, fra nyfødte til de som ligger for døden, hadde gitt 114,- hver mnd – så ville det tatt et år for oss å komme opp i den summen.

Et annet morsomt regnestykke (for meg) er at disse pengene kunne holdt 231 481 voksne nordmenn (fra 18-60år) med mat i ett helt år. 3858 personer ville hatt mat i 60år med disse pengene. Dette er regna ut ifra Klikk.no sitt matbudsjett så det er jo regna fra Norske priser, og bare akkurat de pengene som trengs for å leve et mett liv, men det er uansett mye mer enn veldig mange får.

Ifølge Redd Barna dør ett barn hvert fjerde sekund som kunne vert reddet hvis midlene var der. Nå veit ikke jeg hva medisiner og mat koster for å holde liv i et spedbarn, men jeg tror de kunne kommet ganske langt med 8milliarder kroner.

Å redde ett og ett liv er jo for øvrig et kortsiktig mål (Missforstå meg riktig her, man kan ikke sette en prislapp på et liv) men hvis miljøkrisa er så alvorlig som den virker så er det ikke poeng i å redde liv, hvis vi ikke redder jorden først.

Jeg er et naturmenneske. Ikke ‘et sove i telt når det snør’- type naturmenneske. Ikke et teltmenneske i det heletatt, egentlig, men jeg elsker naturen og trives med å ha valget om å bevege seg inn i naturen. En frisk natur.

Så la oss ta et siste regnestykke. For 20 dollar fjerner 4ocean ett pund med søppel fra havet, ca en halvkilo. Med disse pengene kan da 47millioner pound med søppel, ca 23 millioner kilo. Nå veit ikke jeg hvor mye søppel som finnes i havet men det skal nok være ganske så rent om man får fjernet disse mengdene.

Dette er jo bare teoretiske ca ish omtrentlige utregninger gjort av noen med litt for mye tid foran pc’n en onsdagskveld, men jeg ville egentlig bare gjøre det klart hvor mye godt disse pengene kunne gjort i riktige hender, med et noe mer langsiktig mål enn å redde ‘et gammelt bygg’.

2 kommentarer
    1. It’s a bit funny that you post an article about this story happened in France. And it’s good to see than this vision is also shared across the border. I was very sad when the fire was happened, I remember, I was looking the live, I was very anxious… But this big money / big business story drives me crazy ! That why here, we have the yellows vests, les “gilets jaunes”. We know that money exists, but it is not where it should be. People can’t take it anymore !
      In all of this, the worst is that is everything except generosity… Wealthy peoples have so many financials interests in these “donations”, like tax credits and others…
      By the way, thanks for your mathematical reflexion 🤔😁
      Micka

      1. Hey Micka! Well it was a big tragedy what happened to Notre Dame, for sure. But to me, as I have written here, I couldn’t help but think about all the families etc these money could save from poverty. Some people have talked about the rebuild, that it keeps many people with work; Bu those who are poor or even homeless usually doesn’t work as contractors on this type of projects, so I still feel like the money would be better off elsewhere – but everyone is entitled to their own opinion, of course!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg