Den rare kroppen.

I dag var jeg igjen hos fysioterapaut. Nakke og øvre del av ryggen er hva man på Sønndals dialekt kaller “Ett reint jævla hællvette”. Han spør de samme gamle spørsmålene, og jeg gir de samme svarene. Ja jeg er stresset. Ja jeg tenker masse. Nei jeg sover ikke godt. “Så hvorfor har du vondt?”

Svaret veit jeg jo godt. Hvis jeg er stressa går jeg med skuldrene oppe ved ørene. Muskulaturen blir så vandt med å være der at den ikke slipper taket før jeg sovner. Sovne gjør jeg helst midt på dagen i ei idiotisk stilling på sofaen eller ikke i det heletatt, og jeg hater hviledager generelt og synes korte høyintensitets treninger er det som er mest gøy. Så når får skuldrene mine hvile? De to gangene jeg i året er på ferie.

For andre gang får jeg opplæring i hvordan jeg skal slappe av. Enn at jeg, i en alder av 26år, ennå ikke har lært meg å stresse ned? Eller å puste normalt for den del. Både jeg og Andreas har ofte lurt på hvorfor jeg sukker så intenst flere ganger daglig, men svaret er vel at kroppen bare må få henta luft. Siden jeg tydeligvis ikke klarer å levere nok oksygen med min “normale” pust, så får hjernen min meg til å gjespe, sukke og andre ting som gjør at jeg må ta et skikkelig magadrag om jeg vil eller ikke.

Hva om de fleste av mine kroppslige problemer stammer fra stress? Hva om jeg nå på en eller annen fantastisk måte klarer å slutte å stresse, og som et resultat blir kvitt alle “vondtene”? Det høres alt for bra ut til å være sant, men jeg er villig til å gi det en sjanse. Bare det å gå roligere, puste bedre og ta gode pauser på trening. Tenke mindre på unødvendige ting, og gjøre nødvendige ting med en gang istedenfor å gå og tenke på de. Er det i det heletatt gjennomførbart? Jeg tror det er det, men det krever trolig mer trening enn noen annen øvelse..

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg