Fotografi og redigering.

Jeg skrev jo ett innlegg i går om hva jeg har lyst å rette fokuset mitt mot fremover, fotografering. Jeg har jo som sagt alltid elsker å ta bilder, jeg har gradvis blitt bedre, men jeg har ikke nok fritid til å skulle ‘figure it all out’ på egenhånd, så jeg har hatt en skikkelig ‘puggeseksjon’ omtrent konstant siste døgnet for å få så mye inspirasjon og input som overhode mulig på kortest mulig tid! (Vel, frem til mandag når jeg har fri på formiddag, slik kan ta i bruk de triksene jeg har lært). 

Jeg har lært mer om ISO og lukkertid, vinkler, hvordan ta gode portretter. Jeg har til og med hatt en “Cram session” på hvordan man burde redigere ulike typer bilder for best resultat.

Hvis jeg går litt tilbake på IG ser jeg at jeg hadde ‘en mørk periode’ i livet, hvor alle bildene er grusomt overredigert, og de svir faktisk å se på. 

Altså.. Gud hjelpes det her ser jo ikke bra ut! Det kunne jo blitt ganske bra bilder, og jeg har jo bare destruert de fullstendig! Det er heldigvis lenge siden jeg gikk vekk ifra denne stilen (Bildene er fra 2015), men jeg har jo fremdeles en tendens til å overdrive med både farger og eksponering.

Et eksempel, her er hvordan jeg normalt ville redigert bildet mitt, det tok i underkant av 20 sekunder, jeg bare dro fargemetning til himmels, eksponeringen rett opp til maks, senket varmen i bildet og boostet strukturen;

For det første; Slik overredigering gjør bildet kornete, alt for skarpt og ikke noe behagelig å se på. Ja bildet blir dramatisk, men ikke en levende sjel ser bildet og tenker “Oi så vakkert og naturlig!”

Slik bestemte jeg meg for å redigere bildet istedenfor.
Å tone ned galskapen litt gir et mye mer behagelig og naturlig utrykk enn å bare skyte alle farger og eksponering til himmels. Dette bildet ble jeg faktisk utrolig fornøyd med. Det var jo et nydelig bilde i utgangspunktet (Takket være Andreas overraskende gode fotoøye), og med riktig redigering ble det kanskje ett av de bedre bildene mine på veldig lenge. Jeg har prøvd å ‘etter-redigere’ mange av de andre bildene jeg har tatt også (Som dere skjønner har jeg hatt to rolige dager nå *kremt*) men så langt har jeg egentlig bare fått til ètt bilde slik som jeg ønsket det, og jeg skal love at det tok på tiden å redigere og justere det perfekt, eller hva jeg anser som perfekt i forhold til akkurat det bildet.  

Etter å ha sett på så mange proffe fotografer sine bilder, hvilken tone de setter på bildene sine og slik så føler jeg at mine bilder rett og slett kommer til kort! Jeg veit det er helt normalt (For de sa det i ene videoen 😉 men istedenfor å være demotiverende har jeg aldri hatt ett så stort behov for å komme meg ut og fortsette fotograferingen! 

Med det håper jeg virkelig at dere har lyst til å fortsette å følge meg på denne foto/instagram/road-to-fame (TULLA) eventyret! Kjenner jeg meg selv riktig (og det frykter jeg at jeg gjør) så går det enten 3 måneder og jeg har funnet en ny hobby, eller så har jeg tatt ut permisjon for å reise rundt og fotografere ‘hot spings’ på Island! Haha, ønsk meg lykke til!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg