Min kropp er mitt tempel..

… men siden november 2017 har jeg behandla den som et Mexicansk horehus.

Kroppen har fått mye juling, lite hvile og nesten bare søppelmat. Som et resultat begynte kroppen å gi beskjed om at jeg måtte ta grep. Allerede i Desember begynte korsryggen å krangle, men jeg klarte meg både i hverdagen og på jobb/trening – så hvorfor endre noe?

Deretter begynte nakke og skuldre å krangle. Nå har jeg hatt betennelse i 1mnd. For en gangs skyld hørte jeg etter og endret hvordan jeg behandle kroppen. Vel.. delvis ihvertfall.

Så fort jeg fant ut at en høyfettsdiett aka Keto ikke fungerte særlig bra sammen med betennelse så slutta jeg med det, og har etter det spist bare dritt.

De to siste dagene derimot, oh boy.

Dere skjønner at kroppen min  tydeligvis ikke mente at ett fornuftig måltid om dagen var godt nok, så for å strø salt i såret har jeg også blitt syk. Forkjølelse, influensa eller pesten – ikke vet jeg, men jeg tror det var ett hint om at en kropp trenger mer enn ben & jerry’s og pasta for å fungere.

Så i tillegg til B&J og pasta har jeg i hele to dager inhaleret all mulig dritt som liksom skal være bra for meg. Spiser spirulina, C- og D-vitamin som om det var godteri. Jeg lager shots av eddikk, vann, gurkemeie og ingefær. Jeg gurgler olje to ganger daglig, da dette tydeligvis suger bakteriene ut av munnhulen slik at man raskere vlir kvitt sykdom, og ja, hadde jeg hatt salvie skulle jeg brent den ved sengen – til tross for at dette egentlig skal drive ut demoner, ikke sykdom.

To dager med ekstrem helsefix (som egentlig føles awesome) så begynner jeg å tenke litt. Hvorfor i hellvete gjør jeg ikke bare en litt mindre ekstrem versjon av de siste dagene hele året rundt? Hvorfor kan jeg ikke bare være litt fornuftig fra januar til desember istedenfor å ha nazidiett mellom mai og oktober for å fullstendig miste all sans og samling fra november til april?

Ett kosthold burde bestå av litt mer enn bare is, pasta og ketchup. Det er så sykt mye god mat der ute, og en god del av den maten er faktisk bra for kroppen, så hvorfor utsetter jeg meg for denne dritten hvert år?

Hvorfor må en betennelse og en form for sykdom til før jeg klarer å skjerpe inn kostholdet?

Det er ikke godt å vite, men en ting jeg veit er at jeg har fått en ny kostholdsplan. Den har sunnhet og helse så jævlig i fokus at jeg kommer til å bli tidenes friskeste klump av helse når jeg går på den!

Vektnedgang er tatt helt ut av likningen, men med tanke på hvor krisedårlig kostholdet har vert frem til nå, så vil selv den minste endring i spisevanene mine naturlig gjøre at jeg går ned i fettprosent, over tid.

Siden jeg er en betent jævel og har forska som en tulling på matvarer som har betennelsesdempende egenskaper så var det litt som en test da jeg ba om denne planen for å bli frisk, men etter å ha sett på plana er jeg ikke i tvil om at coachen kan mye om mat (evt at han har lest de samme artiklene som meg). Jeg er veldig gira på å komme i gang, etter vi kommer hjem fra Kreta.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg