Å bekjempe betennelse!

Jeg har nå vert i en kamp mot betennelse på og av i sikkert 3år. Første betennelsen begynte å utvikle seg i 2015 da jeg var på kettlebell instruktørkurs. Siden den gang har det vert veldig på og av med skuldra, og nå for to-tre uker siden ble skulderbladet også betent (og potensielt korsrygg). 

Jeg er ferdig med den betennelsesdempende kuren jeg fikk og må nå klare meg selv uten medisin, og for å klare det må jeg spise riktig!

Jeg nevnte jo i min første vlog litt angående matvarer som demper betennelse, og jeg har begynt å trekke de inn i kostholdet litt etter litt. 

Chiagrøt spiser jeg nå hver eneste morgen. Det er så utrolig lettvint og det glir ned så utrolig mye enklere enn havregrynsgrøt. Det beste er jo at havregrynsgrøt faktisk fremmer betennelse mens chia demper den! Jeg sier ikke at alle som spiser havregrynsgrøt blir betente, langt ifra, men for min del som sliter med betennelse så vil det virkelig ikke hjelpe på. 


Oppskrift på chiagrøt finner du her!

Dessverre er jeg veldig storspist, og en liten porsjon med chiagrøt holder meg ikke mett lengre enn 3-4t, så jeg kjørte på med å lage smoothie i tillegg! 

Jeg har prøvd utrolig mange ulike varianter.

Mango og spinatblanding, sunniva grønnsaksjuice og ingefær slo ikke helt an smaksmessig, men er jo ei vitaminbombe som jeg kommer til å gjenta. 

Den jeg ordnet til idag var lagd av 1 boks ananas, 1 banan, 1.2dl kokosmelk, 1/2spiseskje med gurkemeie, ingefær og kanel!

Den er faktisk frisk og god og den smaken som kommer tydeligst frem er faktisk kanelsmaken, så liker man jo kanel så tror jeg denne vil slå an! 

Det er en prosess å finne frem til matvarer som faktisk er bra for meg og smaker godt – samtidig som at det er gjennomførbart å lage det hver dag uten å bli gal. Men, ‘in the long run’ så vil det være verdt det. 

Andre ingredienser jeg skal begynne å få inn i kostholdet etterhvert er mer rød fisk, mandler, avocado og søtpotet (Som alle er inkludert i den gamle matplanen). Denne uka har vert helt på trynet på grunn av arbeidssituasjonen til Andreas som har jobba mye overtid, så det har vert litt for enkelt for meg å kjøpe med meg mat fra jobb istedenfor å lage noe selv. Jeg må bare bestemme meg for at skal jeg begynne med min egen greie og spise det som er bra for meg og rett og slett være så ego at jeg ikke bryr meg om hva Andreas spiser. Det er nok eneste måten for å få det til å fungere i praksis.

Men nå har jeg gruppetime og må virkelig dra for jeg er sent ute, som vanlig! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg