Nyttårsforsett?

Jeg er veldig i mot nyttårsforsett da det gjerne er noe folk bestemmer seg for å gjøre når man står der med magen full av julemat og hjertet fullt av håp, og forsettene er enten veldig ambisiøse eller usannsynlige og blir nok ikke fulgt mer enn ei lita uke.

Likevel setter jeg meg nye mål hvert år for å ha noe å strekke meg etter, så nå skal jeg se hvordan det gikk med de jeg satt opp i fjor – og sette opp noen nye!

Målene for 2017 var;

Markløft 130kg
Veldig fornøyd med å få opp 110kg i år, men det er jo 20kg mindre enn målet. Her har det ingenting med at jeg ikke har vert fokusert nok å gjøre, for markløft har jeg flere ganger i uka, men jeg har trent det feil for å øke i maxløft.

Vekt og kropp – 76kg, synlige mage og lårmuskler.
Jeg var rundt 75,5kg på det letteste og hadde synlige muskler her og der tidligere i år, så jeg sier faktisk CHECK på denne!

Rehab og restutisjon.
Jeg har vert flink å passe på skuldra og den har forbedra seg og er ihvertfall rundt 80% god så jeg sier CHECK her også!

Pull-up
Denne har jeg ikke fokusert på i det heletatt, og skulle jeg hatt en sjanse ville det vert for ti kilo siden (og på den tiden hadde jeg et tilbakefall på skuldra). Tar med meg denne til neste år jeg!

Toe to bar
Jeg klarte faktisk flere samme trening så CHECK! (Målet var flere sammenhengende, men jeg ble så glad at jeg slapp før jeg hoppet opp og tok en ny)

110kg back squat og 100kg front squat!
Ganske sikker på at jeg på en god dag klarer 110 på back squat, men på frontbøy ble det med 80kg i år. Squat har ikke vert et fokus i det heletatt så her kan jeg ikke forvente mye.

Clean og snatch
“40kg på begge øvelsene er jo en grei start, men jeg kunne tenkt meg å klare 60kg en dag, men det er ikke vits å tenke på engang i 2017.” Jeg fikk opp 55kg cleans, og på snatch skal jeg ikke øke før godt ut i 2018 pga skuldra men jeg veit at jeg hadde klart det om jeg ville, så jeg sier faktisk CHECK her også!

Double-unders!
Nah, den sitter så langt inne, og jeg øver ikke ofte nok dessverre.

Kutte ned på snusen!
Har periodevis vert flink her, men så lenge jeg er stressa, sånn som i jula eller når det er mye jobb jeg ikke er 100% trygg på, så blir det mer, denne blir med over til neste år!

 

Alt i alt synes jeg ikke det her er dårlig! Jeg var litt for ambisiøs med vektene i forhold til hva jeg egentlig kunne forvente å øke, så jeg er godt fornøyd.

Så da er det målene for 2018 da. Jeg føler jeg er mye mer realistisk nå enn i fjor, for jeg veit hvor lang tid det tar å øke styrke når jeg i tillegg trener så mye høyintensitetstrening som jeg gjør. Derfor skal jeg prøve å være realistisk.

Markløft!
I år økte jeg pers med bare 7.5kg, men jeg veit mer om hvordan jeg skal gå frem, så jeg setter nytt mål til 125kg. Jeg drømmer jo om enda mer, men da får jeg heller sette opp nye mål når dette er nådd. Som nevnt vil jeg ikke sette usannsynlige mål for det er skikkelig demotiverende.

Clean & snatch!
Jeg har jo nylig begynt med begge, så her gjelder det egentlig bare å ta det med ro. Jeg tenker 65kg i clean og 35kg i snatch!

Double unders & toe to bar!
Jeg får jo til begge så nå er det bare å få knytt de sammen slik at jeg klarer flere sammenhengende! Det var jo målet mitt i fjor også, men jeg har bare ikke prioritert de, men jeg må jo faktisk prioritere det jeg ikke får til ovenfor å øke styrke i øvelsene jeg allerede er “god” på.

Pull up!
En øvelse jeg har jobba litt mer med på slutten av året. Jeg har akkurat samme mål som i fjor, og det er å komme meg over stanga èn gang. Denne blir prioritert over toe-to-bar fordi jeg føler at å bli sterkere i denne øvelsen gir et godt grunnlag for å få til toe-to-bar også.

Vekt og kropp!
Samme mål som i fjor. Jeg må bare holde meg til jojoslanking rett og slett, for jeg blir så sinnsykt blind på meg selv og deprimert når jeg går på diett at dere aner ikke engang. Jeg er mye mer avslappa og fornøyd med kroppen nå som jeg er 10kg tyngre. Det er jo helt idiotisk men man må bare ta hensyn til psyken.

Get creative!
Jeg kaster vekk ufattelig mye tid i sofaen foran tv’n. Jeg vil begynne å prioritere bloggen og tegning mer neste år og bare kutte ned på serie. Jeg vil ihvertfall ha èn tegning og 4 blogginnlegg hver mnd. Dette tror jeg er overkommelig.

Få kontroll!
Jeg er en forbanna vims uten kontroll på noe. Dette er mer som en generell greie. Jeg skal bruke kalenderboken min aktivt for å holde kontroll på avtaler og få bedre kontroll på hvor jeg legger fra meg ting, og aller helst fast plass til alt.

Ellers vil jeg ikke sette opp flere mål. De fleste er jo retta mot trening men det er jo tross alt det jeg lever for! Nå reiser vi til Trondheim, just for fun egentlig. Andreas har lyst å kjøpe seg nytt snowboard da det gamle har fått litt hard medfart så satser på at han finner noe han liker (PS. han har dritsær smak så det kan bli vanskelig).

Ønsker alle mine (4) faste lesere et riktig godt nytt-år!

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg