Fysioterapi!

Idag klokka 10 hadde jeg fysioterapi på treningssenteret. Når man blir medlem på Impulse får alle en veiledningstime, men jeg tok ikke I bruk min da jeg begynte – men jeg var så heldig at den ikke var “utgått på dato” så da fikk jeg bruke den nå!

Jeg må bare si at jeg ble gledelig overrasket over hvor flink han var! Jeg var jo i utgangspunktet kritisk til fysioterapi på Sunndal. Jeg har jo nevnt alle mine dårlige erfaringer med leger og fysioterapauter herfra som har poket meg i skuldra og bare skrevet ut en resept. Har lenge følt at det er hit de sender de som ikke har gode nok karakterer til å få seg jobb i en by. Det er jo sygt å forhåndsdømme på den måten, men mange dårlige erfaringer gjør noe med deg. Heldigvis tok jeg veldig feil og han viste seg å være utrolig profesjonell og dyktig.

Han kjørte en rekke tester, mange av de som jeg har gjort før, og noen nye tester som jeg ble litt overrasket over selv, fordi det rett og slett bare stoppet opp når jeg trodde “Pff det her blir jo enkelt”.

Da han hadde testa ferdig var konklusjonen ganske grei, jeg har ikke typisk hypermobile skuldre, kun hvis hendene er bak ryggen. Skulderbladene mine er vist også rotert på en annen måte enn normale skulderblad. De skal egenlig peke litt innover helt øvers, mens på meg er det nedre del som peker inn. Til slutt så har jeg noe asymmetri som gjør at skulderbladet ikke har lyst å være med på løftene mine, og når skulderbladet ikke hjelper til så blir det trangere pluss at all belastning legger seg på skuldra I seg selv = betennelse.

Jeg fikk tre øvelser, den ene av de jeg har brukt så langt pluss to til. I tillegg må jeg bli bedre på å ha rett rygg og haken løftet når jeg gjør alle øvelser med hendene over hodet. Jeg har en tendens til å se ned når jeg trener, og da skjer det vistnok noe I ryggen som gjør det tyngre og vanskeligere. Oppfattet ikke alt egentlig, var mye å ta inn på en time – men det viktigste er jo at jeg veit hva som må gjøres.

Det som egentlig var det beste med hele timen var at han ikke var bekymra eller negativ til problemene, og at det nesten virket som at det vil bli bra så fort jeg får trent opp skulderbladene til å følge skuldra!

Er skikkelig positiv nå, og føler at alt vil ordne seg med tiden!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg