Kontinuitet over intensitet.

Før trodde jeg på alt jeg leste på nettet om at interval-økter var “the shit” og at å trene korte og intense økter var mer enn nok for å bli “beast”. Men la meg fortelle noe, en person som trener 30-40min 5 dager I uka kan aldri I verden måle seg opp imot styrken til f.eks en bonde som gjør tunge løft hver eneste dag og flere timer om dagen. Tro meg, har prøvd å konkurrere mot bønder, og andre som har bodd på gård selv uten drift, de er sjukt sterke!

Det samme gjelder kostholdet. Man kan ikke leve av feit dritmat og godteri 9 av 12mnd I året og kjøre på med diett I 3mnd og se like fresh ut som de som alltid spiser fornuftig men koser seg av og til. Dette var også noe jeg trodde på før, og har derfor alltid hatt problem med kosthold. Det beste man kan gjøre for kroppen er å alltid sørge for å gi den det den trenger, og ikke mer eller mindre enn det. Det er synd det har tatt så lang tid å innse dette men bedre sent enn aldri, eller hva?

Hvis jeg klarer å spise normalt hele året, slappe av I jula og kose meg, og ha en liten “sluttinnspurt” mot sommeren så tror jeg det vil gjøre mer for meg enn å skulle stresse hvert år om den jævla sommerkroppen. Hva har det liksom å si om man er vel med kroppen I to måneder av året for så å la den farfalle de resterende ti månedene? I år så har jeg ikke forfalt, heldigvis! Jeg har hatt ei Ganske stabil vekt, og som en bonus for dette så ble jeg kvitt julekiloene på knappe to uker med godtefri! Jeg har ikke engang spist lite eller super-sunt, bare vanlige fornuftige måltid. Saus har jeg hatt på maten, og ikke minst mye kjøtt. Jeg føler ikke særlig mye godterisug heller, og har vel hatt i meg èn popcornpose (Tilsvarende 350 kcal) og idag ble det et lite kakestykke for å feire at arbeidsplassen min får pusset opp hallen der jeg jobber. Det synes jeg ikke er mye å “skli ut” med iløpet av to og ei halv uke.

Jeg kunne levd sånn som dette resten av året, med gode men ikke ekstremt-sunne matvalg. Dessverre er jeg utrolig utålmodig av meg, og har vel mål som overgår hva et normalt kosthold klarer å utføre. Selv om jeg har innsett at et kontinuerlig godt og normalt kosthold er det som gir best resultat på sikt så skal jeg likevel kjøre 12uker med kostholdsplan for å nå målene mine. Deretter skal jeg fortsette som jeg gjør nå. Har noen bursdag, eller er det jul, eller whatever, ja da tar man imot kakestykket, men man trenger ikke meske i seg tusenvis med kalorier hver helg – bare fordi det er helg!

Dagens preken, amen! Hahaha

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg