Oppdatering mål 2016!

Da er 2/3 av året gått, så da er det på tide å gå gjennom målene jeg satt meg i starten av året!

Mål #1 – OHS 40kg!
Sist jeg prøvde tror jeg at jeg brukte bare stang eller stang + 10kg. Om jeg klarer 40kg skal jeg prøve å teste kommende uke! Må bare la rygg og bein hvile seg litt først!

Mål #2 – Markløft 120kg!
Det at jeg satt 120kg som halvårsmål viser virkelig hvor optimistisk jeg er.. Jeg har tatt 100kg, så 120kg innen årets slutt skal jeg nok få til, neste år får jeg huske at ting tar tid og 40kg økning i en øvelse på 6mnd er relativt brutalt..

Mål #3 – Frontbøy 80kg – Russian squat program!
Russian squat program har jeg ikke gjort, og hvis jeg skal gjøre det blir det ikke før høst/vinter, men når det kommer til vekt-målet så er jeg veldig nære! Jeg skrev 60-80kg og jeg ser på et notat på mobilen at siste registrerte økt med frontbøy var på 60kg (fire repitisjoner). Om jeg ender opp med å ta Russian squat program vil bare tiden vise. Jeg har tross alt nådd målet her og jeg har så mye annet jeg ønsker å trene, så vi får se.

Mål #4 – Kosthold – 6ukersplan – 78kg!
Planen ble gjennomført og vel så det! Jeg holder vekten stabilt rundt 78kg men har vert litt mer over enn under siste tiden, så har strammet inn litt igjen! Har vert flink de siste dagene og takket nei til godteri, brus og usunn mat. Holder meg til knekkebrød, frukt og kesam på jobb og spiser vanlig husmannskost til middag.

Mål #5 – Fysioterapi!
Denne vet jeg ikke om jeg fikk til, men skuldra mi er jo bra igjen, og jeg varmer opp på en skånsom måte om det  ikke er med strikk. Tennisball-treningen har jeg lenge tenkt på å begynne med igjen men det er litt vanskelig når hunden blir helt vill hvis han ser meg med den.

Mål #6 – Husmor!
Hell yes. Jeg har blitt mye flinkere enn jeg var. Å holde ting ryddig er mye enklere nå enn før! Alt har en fast plass, og siden vaskemaskinen er i andre etasje glemmer jeg aldri å sette på maskin så fort som jeg har ei full korg. Det har virkelig bedret seg!

Mål #7 – Lese mer – spille mindre!
Done and done! Jeg skulle riktig nok ha lest GoT bøkene men har fokusert mer på Harry Potter den siste tiden så jeg står fremdeles fast på bok 3 i GoT serien. Det å kutte ned på spilling har jeg også klart! Jeg har faktisk ikke slått på x-boxen etter vi flyttet. Tror faktisk ikke jeg har spilt x-box siden april heller.

Mål #8 – Tøying – spagaten!
Denne irriterer meg fordi jeg er faktisk veldig flink å tøye, men jeg kommer meg fremdeles ikke lengre ned i spagaten enn jeg gjorde for et halvår siden. Jeg har ikke sjans til å strekke ut foten på Pistol squat heller. Skuldrene er overmobile og er mykere i magen og fremside lår enn noen andre jeg vet om så det er bare bakside lår som er problemområde. Derfor må jeg bare fokusere på dette området fremover. Hamstring-terror de neste fire mnd og spagat på nyttårsaften, woop.

Mål #9 – Pistol Squat!
Done!
Jeg tok faktisk en del i går på photoshooten for Treningsshop! Jeg sleit mer med høyre fot, men det var balansen som ikke var helt med i tillegg til at jeg sto på en forholdsvis ustødig flate. Jeg regner derfor dette målet som ferdig!

Mål #10 – pull up -Push up!
Målet var å ta pull-up uten strikk og push-up uten å ha knærne i gulvet. Målet sto i parantes fordi jeg fremdeles hadde mye problem med skuldra på denne tiden, men så lenge jeg ikke pusher den for hardt nå fremover så tror jeg at den er gull. Jeg klarer derimot ingen av disse enda. Eller, jeg tok jo et par strake push-up men jeg vet ikke om den teller siden jeg sto så bredt med beina men jeg skal uansett fortsette å trene på dette. Pull-up er “work in progress”. Jeg vet likevel ikke om det er håp før året er omme. Etter jeg begynte å trene en del på dette (ca to måneder) har jeg fått synlige ryggmuskler, men jeg føler ikke progresjon likevel. Jeg tar fremdeles ‘bare’ 40-50kg i nedtrekk, og før jeg klarer det dobbelte så klarer jeg jo logisk nok ikke løfte meg selv heller. Som jeg skrev så er 40kg økning i en hvilken som helst øvelse ganske mye, så jeg vil ikke ha for høye håp.

Dette var de originale målene, og allerede i Februar satte jeg opp flere mål.

Mål #11 – Nå årets målvekt allerede i mars!
Denne tror jeg ganske sikkert at jeg klarte men aner ikke dato nei. Det tok ikke lang tid å bli 78kg, men etter det gikk det tregere og tregere. Var vel 76 på det aller letteste men de kiloene kom tilbake så fort at jeg fikk whiplash.

Mål #12 – Løpe 3 ganger i uka!
Jeg vet jeg klarte denne i en periode, men jeg ble jo lei og fokuse sklei mer over på fjellturer etter sommeren begynte skikkelig. Jeg skal huske å ikke ha så jævlig spesifikke mål fra nå av, orker da ikke å løpe 3 ganger i uken i et helt år! Jeez.

Mål # 13 – Jobbe med kjernemusklaturen!
Har vert flink å inkludere kjernetrening på ihvertfall 80% av alle treningsøkter det siste kvartalet! Jeg har aldri vert sterkere i kjernen enn nå! Før sleit jeg med 20 sekunder planke liksom, nå elsker jeg 50-40-30-20-10 økta (50 sit-up og 50sek planke ned til 10). Jeg begynte å trene mage veldig mye etter jeg fikk høre at svakere mage enn rygg kunne være grunnen til at jeg har så mye svai i ryggen min.

Det var da altså målene for i år! Det jeg må jobbe mere med er altså markløft, det kan jo være håp for 120 før nyttår. Jeg må også teste max på OHS og Frontbøy for å finne ut om jeg har nådd de eller ikke, uansett er begge disse mye med på treningene mine så å nå de i år skal ikke være et problem. Push-up og Pull-up jobber jeg jo med ukentlig så det får bare ta tiden det tar, og hvis jeg finner igjen tennisballen skal jeg legge den hvor jeg ser den slik at jeg husker å gjøre den øvelsen fysioterapauten viste meg!

Jeg kommer til å lage et eget innlegg for nye mål jeg ønsker å sette for de siste 3 månedene av året (inkludert de gamle jeg ikke har nådd).

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg