Take a goddamn chill-pill!

Dette går ut til alle, både de som spiller og ikke spiller Pokemon GO.

Ja spillet er fullstendig avhengighetsskapende, men alt kommer helt an på spillerne. At folk går rundt og kaller det for en landeplage eller hjernevasking blir for dumt. Det er et jævla spill. 

Til de som går med nesa så langt nede i telefonen at dere ikke ser hvor dere går; Skjerp dere. Hvis det dukker opp Pokemon i nærheten av deg så vibrerer faktisk telefonen. Dere kan faktisk se dere for og følge med på hvor dere befinner dere uten å “gå glipp av” en sjelden Pokemon.

Til dere som hater alle som spiller Pokemon, og helst skulle bannlyst spillet; chill out. Ja det er mange som lever på kanten fordi de er alt for oppslukt av spillet og ikke følger med på hvor de går for eksempel – men det er ingen grunn til å hate spillet eller spillerne.

Som jeg skrev over så er det utrolig avhengighetsskapende, men det vil dabbe av etterhvert. Vær litt ekstra oppmerksom i trafikken. Lær deg å le av de som går med nesa i telefonen og vandrer rett i lyktestolpen istedenfor å irritere deg over de.  

Noen synes spillet er det beste som har skjedd i den teknologiske verden siden DVD, andre synes spillet er drit teit og missliker alle som liker det. Sånn som jeg har opplevd det er det bortimot 50/50 mellom de som spiller og de som ikke spiller. Når jeg forteller at jeg spiller det til folk som ikke spiller det så er det enten at de ikke tørr/gidder å innstallere det, eller så får jeg et snøft og “herregud noe så teit”.

Jeg mener at folk må få nesa ut av telefonen. Ikke nødvendigvis å slutte med spillet men få blikket opp og enten ha på lyd eller vibrasjon slik at man faktisk får opplevd det som skjer rundt seg i tillegg til å fange Pokemon’s.

Jeg tror nemlig at hvis spillet blir “brukt riktig” – så kan det ha en kjempebra innvirkning på folk. Jeg ser stadig vekk folk som er ute og går, folk jeg aldri så før fordi de heller satt hjemme foran datamaskinen. De snakker med hverandre, sitter på benker rundt pokestops og pokegyms og prater og spiller med hverandre. Selv har jeg hatt godt over 10.000 skritt daglig etter jeg innstallerte spillet rett og slett fordi det føles mer givende å ut og gå når man går ‘for en grunn’ (bare at det er sol er grunn nok for meg til vanlig, men andre trenger kanskje det ekstra puffet for å orke å gå en tur).

Folk må slutte å se kun det negative med de “nye og skumle greiene” som kommer, og heller tenke på det positive. Det kan være sosialt, man har en grunn til å ut å gå eller sykle og det er (tro det eller ei) ganske gøy! Spesielt for meg som vokste opp med pokemon, og hadde både leker og pokemon kostymer.

For en eller annen merkelig grunn så har det blomstret en slags barnslig glede i meg etter jeg begynte å spille. Kall det gjerne nostalgi, men jeg kjenner jeg blir ganske flirfull og glad når jeg ser alle de som går rundt mellom Pokestops’a her på Sunndal. Jeg har følt meg utrolig fresh de siste dagene også fordi jeg har fått mye bedre start på dagen når det første jeg gjør er å ut og gå en liten tur. Jeg syklet jo faktisk ned til sentrum og kjøpte meg frokost. Det har jeg nok aldri gjort før!

Ja jeg er helt enig i at det har tatt litt av. Jeg ser jo hvor kaotisk det er i enkelte byer, men tro meg, det vil roe seg naturlig etterhvert. Spillet er såppas ferskt enda, og med mindre det kommer noen fancy oppdateringer så vil det definitivt dabbe av og ikke være så intenst som det er nå.

Mine tips til de som spiller; Følg med på hvor dere går/sykler. Bruk hodet, ikke gå inn i folk sine hager og for eksempel sykehus for å skulle jakte pokemon. Bruk spillet til det positive, kom dere ut og gå. Prat med andre som spiller. Ikke spill og kjør bil eller moped! Ikke la det ta over livet ditt, men ha det gøy!
Mine tips til de som ikke spiller; Vær ekstra oppmerksom i trafikken. Smør deg med tålmodighet. Observer de som spiller og le for deg selv. Vær hyggelig med folk selv om du ikke har samme interesse som de. <- denne gjelder ikke bare pokemon!!

Alt i alt er det viktigste at det ikke skjer noen skader på grunn av spillet. Man skal alltid være oppmerksom i trafikken og derfor er det ekstra viktig at absolutt alle følger med nå som dette spillet er på sin “peak” i popularitet. Det er ingen som tjener noe på at folk blir påkjørt eller kjører ut. Happy gaming!

#pokemonGO

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg