Overvektig.

Idag havnet jeg helt tilfeldig inne på appen “S Health” fordi jeg fikk beskjed om at det daglige aktivitetsmålet mitt var nådd 50%.

Der inne kan man egentlig legge inn alt. Daglig vanninntak, kosthold, stressnivå også videre. Jeg endret da vekten min siden det var lenge siden sist. Jeg rundet vekten min 77,? til 78 og fikk sjokk – jeg er på grensa til overvektig. Registrerer jeg så mye som at jeg er 78,1kg er jeg overvektig ifølge denne appens utregnelse. 

Jeg ble litt irritert, for jeg føler meg normalvektig for første gang på lenge, ja faktisk på grensa til slank – selv om jeg enda har en håndfull med kjærlighetshåndtak på hver side.

Så jeg bestemte meg for å se hvor mye jeg må gå ned før jeg er på grensa til undervektig – og dette var virkelig priceless!

Jeg har ikke veid mindre enn 60kg siden barneskolen. Bare for å sette det i perspektiv; hvis jeg sier at en håndfull fett tilsvarer 0,5kg, så kan jeg fysisk klare å komme meg på 72kg (igjen; for perspektivet sin del – jeg var 74kg på mitt letteste etter 1,5mnd med sykdom). Da har jeg hverken igjen bryster, rumpe eller noe fett på kroppen – og likevel vil jeg ikke nå den såkalte ideal-vekten som tydeligvis er 68kg når man er 178cm høy.

Dette er sinnssykt! Jeg hater det at man skal måtte føle seg utenfor når man er tung fordi det liksom finnes en “fasit” på hva vi skal veie i forhold til høyde.

Samme med at jeg aldri i hellvete kan kunne klare å komme meg under “tungvekter”-klassen på kettlebell fordi “68kg+” er den tyngste klassen. Vekt har alltid vert et sårt tema, og når man til og med må slite med det etter man er voksen – da sier det seg selv at det et problem med vårt samfunn – ikke kroppene våre!

3 kommentarer
    1. BMI er heilt krise… Er nesten like høy som deg, og ligger i kategorien overvektig. Vil ikkje sei eg er overvektig sjølv om eg har litt “kosemage” og kraftige lår i forhold til ein modell… Men men, stakkars ungdom som kan tru dette er normalen ein skal følge! Godt eg er voksen og klarer å skjønne at BMI og vekt ikkje er alt 🙂

    2. Ida: Kjære vene, du er da absolutt ikke i nærheten av overvektig, nei BMI funker nok bedre på folk som er lavere enn 160 og har helt ‘normal’ kroppsbygging, det å være høy utgjør mye når det kommer til vekt fordi skjelettet faktisk er overraskende tungt. De fleste som trener en del styrke kommer jo ut som overvektige på en BMI rett og slett fordi muskler ikke er medregnet i det heletatt. Nei BMI er teit, men skulle ønske man slapp å betale massevis for å få en sjekk på hvor man ligger på fett/muskel prosent (har sett meg blind på hvordan jeg ligger an ihvertfall, og tipper at selv med helt flat mage ville jeg ikke sett det selv). Har jo de spesielle vektene som regner det ut men de er jo ikke 100% de heller.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg