Jula er for alle.

Jeg hadde en flott Julaften i går, og har veldig lyst å både fortelle om den og vise bilder, men først må jeg bare kjøre på med en utblåsning.

Alkohol i høytiden!
På jobb har tv’n stått på i bakgrunnen siden jeg kom hit og nyhetskanalen har stått på loop siden da. Der nevnte de barn og alkohol i jula. For meg er det utenkelig at foreldre, eller egentlig noen som helst drikker seg fulle på julaften, men det er tydelig at det skjer alt for ofte. Ei pils til maten eller for noen en akevitt gjør jo liten til ingen skade og er nok veldig vanlig, men å ‘ramle på fylla’ før pakkene skal åpnes høres forferdelig ut.

Foreldre er bare mennesker, laget av kjøtt og blod og kan gjøre feil som hvem som helst. En god samtale rundt bordet med mye latter øker naturligvis flaskeføringen, og man kan risikere å bli beruset, men da kan man være såppas at man går over til å drikke vann, og legger seg nedpå en time for å ‘friskne til’. Kanskje til og med barna har lyst å ta seg en “bekk” før pakkene skal åpnes også!

Jeg er faktisk såppass ung enda at jeg husker hvordan det føltes å se en beruset forelder. Ta det med ro, jeg så aldri mine foreldre beruset hverken julaften eller nyttårsaften, men det hendte seg jo en og annen gang på sommer at det ble et par pils for mye på grillfest ol. Ikke ofte! Vil ikke at folk ska tro at foreldrene mine ravet rundt drita hele sommeren. Men å se en forelder endre personlighet, uansett hvor hyggelig personlighet, var skremmende husker jeg. Man er gjerne vant til at en person er ‘sånn og sånn’, og man merker tydelig den minste forandring i hvordan folk ter seg, og barn skjønner ikke at dette er normalt og at man blir seg selv igjen. Mange barn tror gjerne at det er deres feil hvis foreldrene endrer oppførsel, og det er ekkelt for de. Det er mulig at grunnen til at jeg syntes det var ekkelt var nettop fordi det skjedde så sjeldent at jeg aldri ble vant til det, men det er jo generelt ikke kjekt å møte fulle folk. Det synes de ferreste tror jeg. Intimsonen forsvinner, man blir høylytt, brå, slørete i blikket og man prater gjerne uten sammenheng. Det er ekkelt selv for voksne, og desto værre for barn.

Jeg sier ikke at man aldri kan ta seg ei øl eller en dram foran et barn, men vær forsiktig. For de fleste er jula hellig og spesielt for barn. De får gaver, være lenge våken og møte familien. Disse tingene er mye større og viktigere for barn enn voksne, og tiden går mye tregere for barn, så det er lengre mellom hver gang for de. Hvis dere ødelegger ei jul for de så er det faktisk en ganske stor ting dere ødelegger, de opplever tross alt bare 10-12 av disse kveldene mens de er barn, så det er en stor greie.

Det er jo for sent å skulle “inspirere” noen til å holde seg unna alkohol på julaften i år, men nyttårsaften for eksempel. Har dere lyst å ut å drikke, uansett mengde, la noen andre ta seg av barna for kvelden. Besteforeldre, onkler og tanter eller andre. Man har 365 kvelder i året hvor man i teorien kan ta seg en fest, la høytidene være hellige og alkoholfri, for barna og resten av familien sin del!

God jul!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg