Generasjon perfekt.

Det er hverken salmonella, influensa eller spysjuka som er den verste folkesyken som går rundt for tiden. Den verste folkesyken er nemlig den at vi skal være best, i alt, alltid

Det er greit nok at vi før i tiden (Og ja jeg sier “vi” selv om dette er lenge før min tid) sto opp klokka 6 om morgenen og jobbet på gården eller i huset til klokka 18 kvelden; men etter klokka var 6 hadde vi i det minste hele kvelden på oss til å gjøre håndarbeid, underholde barna våre eller for de mer lekne; ‘hoppe i høyet‘. Nå har vi ikke tid lengre. 

Dagens ungdom og unge voksne være best i alt. Vi går skole eller hjemmeskolerer oss, samtidig som vi jobber på si. Når fagbrev nr.1 er i boks er det bare å jobbe på med det neste, mastergraden eller annen kursing (Gud forby at vi har bare ‘alminnelig’ utdanning).

Vi skal ha både barn og husdyr før utdanning er i boks; og de får selvfølgelig all kjærlighet og oppmerksomhet de trenger. Huset er alltid ryddig og nyvasket, og så stilrent at det ikke ser ut som noen bor der. Å trene eller trimme er en selvfølge nå til dags, og middagen skal være så sunn og avansert at det kunne vert på menyen til Hells Kitchen. Det viktigste er å poste et bilde av maten på facebook slik at alle våre såkalte “venner” skal vite at nettopp du, er perfekt

Vi jobber så hardt for å være fantastiske, at vi ender opp utbrente, ulykkelige og i ustand. 

Som 21åring er jeg også fra ‘generasjon perfekt’, og sykdommen har nok smittet meg som så alt for mange andre. Jeg vil være best i alt jeg prøver! Nei, jeg  være best…

Jeg skal løpe raskest, løfte tyngst og tjene mest. Jeg har allerede et fagbrev og fire førerbevis – og er nå på vei mot fagbrev nummer to.  Målet er en CV som ikke lengre kan komprimeres til èn enkelt side. Mekaniker, prosessoperatør, personlig trener, kunstner, verdens beste kjæreste, norgesmester, fredsmegler, helt..

Har vi blitt så besatt av tanken på å være best, at vi har glemt helt av hva som er viktigst? Det er ikke utdanningen vi tok, pengene vi tjente eller middagene vi hadde som varmer hjertet når vi blir gamle. Ikke vårt rykte, utseende eller vår støvfrie sofa heller. Det som er viktigst er at vi har det gøy, skaper minner og lever (nesten) hver dag som det var vår siste! Selv om vi ønsker å tenke på fremtiden, så er det ikke nødvendig å glemme at vi lever . Vi må alle lære oss å slappe av en gang i blant. Legge fra oss leksene, slå av telefonen, ta oss en fridag og lytte til fuglene kvitre.   
For fortell meg; når var sist gang du slapp alt du hadde i hendene, og bare nøt at du er i live?

7 kommentarer
    1. Uff jeg har hørt mye om den generasjonen som er nå eller blir vel de som også kalles “oljebarna ” ? Uansett jeg er glad jeg har ett litt mer avslappet forhold til ting , noen saker vil jo jeg også være best på . Men om det ikke går så går det ikke og det er faktisk greit det å , heldigvis 😀
      Selv om min mamma sa at ingenting er umulig , er sikkert derfor jeg ennå innbiller meg at alt går bare man virkelig gidder ….er bare at jeg er litt lat på det området akkurat nå , haha …
      Men hadde du tatt opp temaet ved en senere anledning , kanskje man hadde svart annerledes :))
      Uansett du er bra nok som du er , sant 🙂

    2. har hoppet av karusellen for flere år siden, nyte livet har blit en “nødvendighet” Lei all styr på perfekt, best..Så i dag er jeg så fri fra det meste. Har eget hus, samboer, bil, venner, reiser når vi vill, familie. Trener ja, masse? ja. Nyter det? Ja…)
      Lev det gode liv sier jeg 🙂

    3. cathrinehenriksen: Jeg tror det blir værre og værre jo yngre man er per dags dato dessverre. På grunn av teknologien er all informasjon “up for grabs” og da er det meningen at vi SKAL vite alt også. Samme med at det er veldig enkelt å dele sin lykke, og når man ser hvor bra enkelte har det gjør man gjerne alt man kan for å ha det enda bedre enn de. (tror jeg) . Jeg synes ihvertfall synd i de som er et par år yngre enn meg igjen, for det virker som de har et enormt press på seg, foreldrene forventer jo at de skal bli noe mer enn vanlige fagarbeidere og da trenger de lengre og lengre utdanning..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg