Sunn og god mat!

Jeg har egentlig lenge vert ivrig inne på kjøkkenet. Å lage mat er gøy, spesielt nå sammen med kjæresten! Vi er vel like interesserte i å teste nye måter å tilberede mat på, og i de fleste tilfeller blir det sunt også! 

Frokost/lunch:

Dette er så enkelt som en halv boks mage cottage cheese, en hel boks kesam lime og en neve med blåbær (Jeg bruker fryste)! Sunt, godt og full av proteiner!

  • En lignende versjon er da en halv boks cottage cheese og en boks med ananasbiter (Hermetikk). 
  • Til vanlig når jeg har det travelt spiser jeg en boks med Yoplait Double 00% yoghurt med 20-40gram havregryn og noen mandler i til frokost.
  • 1 banan, 1 eple, 1boks vaniljekesam og en neve blåbær er kjempegod både som frokost, lunch, etter trening eller til kvelds!

Middag:

Laks krydret med sitronpepper og solsikkeolje, bakt i aluminiumsfolie (20-30min på 200 grader). Potetbiter bakt i philadelphia med hvitløk og urtesmak (Inntil 1t på 200grader). Gulrot, kålrabbi og brokkoli. Her har jeg også kjørt på med maiskrem som absolutt ikke er særlig sunt, med mindre man går på lavkarbo diett (Da den inneholder 1dl fløte og ei spiseskje smør).


Siden det går mye i laks er det bare tilbehøret som forandrer seg. Her har jeg brukt “potetchips” og ekstra lett rømme istedenfor potetbiter og maiskrem.
Rensk poteten og bruk en ostehøvel for å få poteten i tynne biter. Smør inn potetbåtene med solsikkeolje og krydre etter ønske (Jeg brukte hvitløkspepper). Legg de på bakepapir og la de ligge i stekeovnen på 200grader i minimum 30min (Snu bitene etter 15-20min). Da skal de være sprø på utsiden og myke inni! 

  • Når det kommer til kyllingmiddag så er det helt nydelig å ha philadelphia til (spesielt den med hvitløksmak). Kylling funker heller ikke bare sammen med ris, det er kjempegodt med potet! 

Jeg kan heller ikke gjøre annet enn å promotere proteinfabrikkens pannekaker:

Stek opp mange små pannekaker og legg de oppå hverandre, hell over vaniljekesam og sleng på litt bær og du har en helt nydelig kveldskos som er full av proteiner og ikke minst rask å lage!

Dette er da ikke særlig fancy oppskrifter, men det er sunt, godt og folkelig da alle ingredienser finnes på matvarebutikker (til og med proteinpannekakene).

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg