Alt er usunt og farlig!

Jeg er seriøst dritlei av alle som skal ytre sine meninger og fortelle deg hvordan du skal leve. 

“Tren 4 ganger i uken.”
“Tren minst 30min om dagen!”
“Tren hver dag, men aldri det samme to dager på rad!”
“Ei styrke-økt må være 2timer”
“Paleo er den beste dietten!”
“5:2 dietten renser kroppen din bedre!”
“Ikke tren! Ender bare i skader!”

Hvem skal sitte og fortelle nettop deg hva som er riktig for din kropp?! 

Paleo eller karbobasert diett, løping eller styrke, det er opp til deg hva du velger, for uansett hva man velger, så er det usunt og farlig.

Lavkarbo? Du tetter blodårene med alt fettet.
Styrketrening? Du blir stiv og ubevegelig som fører til skader.
Løping? Knær og akilles får slitasje og vil slutte å fungere innen du er 30. 
Fjellturer? Du kommer til å falle over en stein og knekke bein.

Alle vil så gjerne promotere sin egen interesse, men det betyr ikke at det er det eneste riktige valget. Selv om jeg vet at Kettlebell er en flott sport som trener både kondisjon og styrke, så kan jeg ikke prakke det på noen og kreve at de synes det er like gøy som jeg synes! Det samme gjelder fjellturer, løping, sykling og tabata; det er ikke for alle. 

MEN: Det er bedre å promotere enn å fraråde!

Fra ulike personer med ulike interesser innen trening, har jeg blitt bedt om å slutte med alt. Jeg har blitt bedt om å slutte med så mye kondisjonstrening fordi det stoppet fremgangen min i kettlebell. Jeg har også blitt bedt om å slutte med styrketrening fordi jeg kom til å dra på meg skader i musklene. Heldigvis bryr jeg meg ikke om hva noen sier, så jeg har fortsatt med alt jeg liker å gjøre. Dessverre er ikke alle så godt kjent med seg selv at de får til dette. Derfor er det kanskje på tide at alle lærer seg å holde kjeft om “Hva som er rett” når det kommer til mat og trening. 

Å bevege seg litt er bedre enn ingenting, en lang gåtur kan være like god som en kort løpetur. Ikke alle har rygg til kettlebell, bein til jogging eller knær til fjelltur. Ikke alle passer til alt, så det viktigste er at man prøver seg fram og finner noe som passer nettopp deg. Og viktigst av alt; ikke tro på alt du hører og leser, selv ikke i dette innlegget 😉

7 kommentarer
    1. Maren Kvalvaag: Ja helt enig! 🙂 Hadde ikke noen promotert kettlebell for meg har jeg fremdeles bare gått turer og løpt på tredemølle, så sånn sett er det kjempefint med promoteringer. Alt med måte, naturligvis!

    2. Hehe, måtte le litt når jeg så introen i dette innlegget.
      “Jeg er seriøst dritlei av alle som skal ytre sine meninger og fortelle deg hvordan du skal leve.
      “Tren minst 30min om dagen!””
      Også legger du igjen denne kommentaren på min blogg. Hahahaha. Vil nå si at du er blant de som forteller andre hvordan du skal leve 😉
      “Veldig gode tips, ville gitt nesten alle de samme tipsene selv, bortsettfra det å ikke trene mer enn 3 ganger i uka. Kroppen burde være i aktivitet i 30min hver eneste dag :)”

    3. STINA: Jeg forteller ikke andre hvordan de skal leve? Hele innlegget er jo siktet mot at man må finne ut hva som fungerer for seg selv? Og ja, kroppen BURDE være i aktivitet i 30min hver eneste dag (Da er det snakk om bare det å bevege seg), for de 3 dagene i uka du mener man burde trene, hjelper lite om man bare sitter på ræva de resterende 4 dagene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg