I’m a size awesome!

//Innlegget er i forbindelse med dagens post på instagram

Er det noe jeg har lært etter flere år med nettshopping så er det hvor sykt størrelsene varierer på klær. Den bokstaven i bukselinninga eller nakken på toppen er egentlig kun gjeldende på det aktuelle plagget.

Da jeg var i Trondheim tidlig denne uka kjøpte jeg meg tre tightser. Tre forskjellige produsenter – tre forskjellige størrelser. XS, M og L. Det var en helt vanlig treningstights, en seamless tights og en kompressjonstights. Det ironiske er egentlig at den tightsen som faktisk det er “best plass i” er den i XS, mens den som er trangest er den i Large.

Så hvorfor varierer plaggene så mye? Jeg er Ganske sikker på at det går etter gjennomsnitts-størrelse i landet til produsenten, og selvfølgelig alt etter hvilken gruppe som er ‘target’ for kjeden. Jeg har ihvertfall fått intrykk av at klærne som er norskproduserte er små i størrelsen. spesielt Kari Traa og Johaug. Jeg ligger i gjennomsnitt på størrelse medium men når det kommer til disse produsentene er large et minimum. Jeg går ut ifra at det kan ha noe med hvem som er målgruppen; unge og aktive jenter.

Så har du motsetningen; Reebok. Målgruppen er i all hovedsak crossfittere (Ihvertfall på de klesplaggene som har kommet ut i de senere årene). Crossfittere er jo proppet av muskler i tillegg til at Reebok er produsert i Amerika hvor (Som dere vet) det er en Ganske stor gjennomsnittsstørrelse. I Reebok klær kan jeg til nød ha medium, men da blir overdelene veldig baggy og tightsene henger ikke på for alt i verden.

I de fleste storkjedene som H&M, Cubus, Lindex og Bik Bok er medium som oftest perfekt, men plutselig ramler jeg over plagg på disse butikkene også hvor jeg enten må opp på large eller ned på small.

Bestiller jeg fra Ebay (da når selger er fra Kina) så må jeg alltid sjekke størrelsestabellen. I de fleste tilfeller har jeg 2XL men plutselig ramler jeg over plagg hvor M/L passer også.

Poenget er at selv om du har en “Gjennomsnitts-størrelse” så burde ikke det definere hvordan du ser på deg selv. Å være large betyr ikke at DU er stor det betyr at klesplagget er stort i forhold til de andre størrelsene av akkurat dette plagget. Dette gjelder også gutta der ute! Selv om du har small i de fleste klær så er du ikke “liten og spei” for eksempel.

Det viktigste er å lære seg å godta hvordan kroppen er, MEN hvis man har et ønske og overskudd til det så kan man forme kroppen sin nesten som man selv vil innenfor rimelighetens grenser. Bare ikke legg så stor vekt på klesstørrelsen din, eller hva du veier.  

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg