Ferdig med leksjon 1!

I gr var frste live-leksjon av mitt online seminar om Ernring og helse. I frste leksjon fikk vilrt om "Basic ernring" og hva maten vi spiser pvirker. Det mest sjokkerende var vel egentlig hvor mange som faktisk dr av hjertesykdommer i ret, mye p grunnlag av feil mat! Det er hele 30% av alle ddsfall i ret som er p grunn av hjertesykdom. I tillegg har Mexico forbigtt USA som "verdens feteste land".

Frste leksjon var egentlig ikke s vanskelig, de fleste tingene har jeg hrt om fr, og p leksjons "testen" fikk jeg 60% riktig, og 20% av det jeg fikk feil var fordi jeg las sprsmlene for raskt eller missforsto (Alt er p engelsk, og seminarene er fortalt av en Irsk dame, s dt gjelder ha tunga rett i munnen! I morgen er leksjon 2, og da skal jeg delta live slik at jeg fr vre med p sprsmlsrunden i slutten av seminaret!

Fysioterapi!

Jeg sliter for tiden med 3 problemer. En fot som lser seg fullstendig ved jogging, to legger som konstant er betente og ei skulder som ikke synes bli bedre etter jeg (iflge legen) har ftt ei rift i muskelen. Jeg vet at hvis jeg stikker til legen, s vil han sette kortison p meg, og det har jeg ingen interesse av da det ergift for kroppen.

Jeg er drit lei n, og nsker klarhet i hva som faktisk feiler meg. Derfor vurderer jeg dra til fysioterapaut. De skal jo liksom vite hva de driver med, s jeg hper at de faktisk gjr det og kan hjelpe meg. Er det noen som har erfaring med fysio kontra leger? Burde jeg heller vurdere kiropraktor? Eller skal jeg ta rdet om hinte fremp til legen om at det er mye vrre enn det faktisk er, og f en full scan med MR og hele hopprennet for vre p den sikre siden?

Jeg hater skulle vre hypokonder, men jeg hater mer vre redusert, s kanskje dette er det eneste hpet. Kom gjerne med tips, jeg trenger det virkelig n..

Vettafjellet!

Idag dro jeg, Andreas, Bodil og Marianne p tur. Da vi var kommet omtrentlig 1/4 av turen fikk jeg melding om at Frank ogs var p tur opp, og han ndde oss igjen like fr toppen! Helt fantastisk tur, og vi er n 5 over middels solbrente og fotlse folk!

Vettafjellet er 969 meter over havet, og tar alt fra 45min til 1,5 timer hver vei, alt ettersom hvilket tempo man setter!

Jeg blir svimmel av den utsikten! S utrolig vakkert, og p toppen fr man utsikten over ksendalen (Som p bildet) og Sunndalen p andre siden!

Lille Sunndal fra oven! Her ser dere ogs Litl-kalken som er ca 1400moh, og ditskaljeg og kjresten komme oss, s fort som snen forsvinner.

Meg, kjresten og Neo! Vi gikk begge i "bar overkropp" hele turen som resulterte i solbrente skuldre, og et veldig vakkert ryggsekkskille!

Flotte gjengen! <3

Vakre Neo! Ser s godt at han trives p tur, fordi han p en mte "smiler"!

Alt i alt var dette en fantastisk helg med mye sosialt og flere turer! Det har ogs vert bedre vr enn p lenge, s det har vert muligheter for sole seg, grille og generelt vre utendrs!

Tur til verakselshaugen!

Idag dro jeg, Marianne, Andreas, Frank og Odd Egil p tur opp til verakselshaugen. Dette er en av mine favoritt-turer fordi den er semi-kort, alts at den ikke tar s sinnsykt mye tid og energi, og har helt fantastisk fin utsikt!

Her ligger verdens nydeligste hund og slapper av! Han er s fl til rulle seg rett ved stupet og gi alle rundt hjerteinnfarkt.

Kanskje ikke det beste gruppebildet noen sinne men! Haha!

Jeg skulle absolutt opp p "huset" p toppen, men tenkte ikke p at jeg helst burde komme meg ned igjen ogs. Heldigvis hadde Frank en lsning p det!

De fine guttene mine! <3

Er s glad for at det ble sol idag, det gjorde fantastiske ting med humret og kroppen, s dette har vert en utrolig god dag! Dessuten kjenner jeg at jeg begynner f skikkelig sansen for turer igjen!

Hviledag!

Idag tok jeg meg en type hviledag. Da jeg i gr kveld l to timer og nermest vred meg i smerte fordi jeg var s sliten i rygg og skuldre, s tenkte jeg at en hviledag sikkert gikk bra.

Idag har jeg da stvsugd gulv, maltlistverk og ryddet hele kjkkenet! Jeg har ogs hengt opp den superkule gaven jeg fikk av Frank & Marianne p bursdagen min;

Det er da en samling av mange av mine sjarmerende selfies fra 2014 som han har screenshottet, i tillegg til flere turbilder!

Synes selv jeg har vert flink med tanke p hvor vond ryggen min var, og at jeg egentlig aller helst skulle ha sovet hele dagen! Det er jo tross alt litt aktivt drasse rundt p stvsugeren og vaskebtta! I morgen hper jeg at skuldrene har kommet over det at de liksom er s stle, og at jeg kan ta ei kettlebell-kt igjen! Alt for lenge siden sist n!

Ut p tur, bare litt sur!

Idag gikk jeg og Frank en litt lengre tur sammen! Turen tok 1 time opp, og vi endte opp i Jokerdalen!Vi gikk og pratet, tyset og tok masse bilder (Eller, han tok bilder mens jeg poserte). Det var utrolig moro, og det ble en del morsomme bilder ut av det!

Obligatorisk selfie p "toppen". Det var jo egentlig ikke en ordentlig 'topp' siden vi gikk inn i en dal!

Takker min manglende respekt og frykt for hyder for at jeg faktisk greide komme meg ned igjen derfra. Kjenner flere som ville "fryst" fast der oppe, for utsikten varhelt vill,og selv jeg fikk skikkelig magesug der oppe. "Hvis e sklir ivei m du pass p f bilde av at det skjer!"

Nyter utsikten, som ironisk nok ikke vises srlig godt p bildet.

Everybody was kung-fu figthing!

King of the forest!

Kan love alle og en hver at jeg angret p at jeg klatret opp i det treet da jeg lsnet beina, og fikk en halvkilo bark i hr, nakke og ansikt.

Virkelig den "Beste" velsen briefe med, med tanke p at jeg ikke klarer holde planke i mer enn 50 sekunder grunnet svak rygg.. Haha!

That's that! Blir ei lita linselus med en gang jeg har p treningsklr fra Treningsshop! P denne turen har jeg p Fireball tightsen til ByMoxy som er en all-time favoritt (Og dette er min andre, siden jeg "brukte opp" den frste, som endte i at den revnet midt p trening i en utrivelig stilling).

Etter turen ble jeg med kjresten p en kjrerunde med lastebil for se hvor han jobber, og hva han jobber med. Deretter dro jeg rett hjem og sov i nesten to timer! Jeg var helt utslitt!

Jeg skrev jo p Mandag et innlegg (som jeg valgte slette) hvor jeg uttrykte hvor forferdelig selvbildet mitt er for tiden, og hvor mye det trer p meg. Heldigvis kjrte jeg p med ei bein-kt samme dagen og presset 250kg i beinpress. Dette ga meg en s sykt deilig flelse, og det fikk meg til tenke litt. Det er jo nesten en selvflge at jeg flte meg mer komfortabel i en kropp som var 10kg lettere; Men jeg hadde ikke kjangs presse s tungt p den tiden. Min gamle rekord var p 200, som er 50kg mindre enn p mandag, s kanskje jeg br begynne utnytte meg av de positive tingene med vre litt tyngre! Dessuten gikk jeg en tur p tirsdagsmorgen hvor jeg pratet med en som sliter med det samme som meg, alts det stoppe opp helt vektmessig i flere uker, men han begynte rase ned i vekt i mned 2 av lavkarboen, s kanskje det er hp, bare jeg ikke gir opp?

Jeg ser ihvertfall lysere p ting enn jeg gjorde p mandag, og selv om jeg vet de mrke tankene fort kommer tilbake, s har jeg flere gode venner som kan hjelpe meg nr ting blir tungt!

#Fjelltur #Trening #lchf #Lavkarbo

Lavkarbo kjøleskap!

Her ser dere innholdet i kjøleskapet til meg og Andreas etter vi ryddet ut all ikke-lchf mat!

Skapet inneholder meieriprodukt (melk, fløte, ost og rømme o.l), kjøttprodukt (kjøttdeig, kjøttpølser, skinke osv) og karbofattige grønnsaker (i hovedsak blomkål og brokkoli)!

Lavkarbo er enklere enn jeg først trodde, og nå som jeg endelig er kommet inn i det føles det lett.

Det e heller ikke feil at dette er innafor på helg!

Kroppen føles endelig lettere, og så fort "urolighetene" som forekommer i kroppen i starten av kostholdsskifte gir seg, så tror jeg formen og humøret vil være på topp!

Hvilket kosthold har du?

#trening #kosthold #oppskrift #mat

Janteloven kan ta seg en bolle!

Det har seg jo slik her i Norge, at vi ikke har lov til skryte. Vi skal ikke tro at vi er bedre enn andre og alt det der, men har vi da lov til skryte over noe vi har klart fr?

Jeg har nemlig#94191165"> funnet 2#51919634"> bilder som#3204787"> viser at jeg faktisk har klart det eneste jeg noen gang har nsket f til, men jeg ikke var klar over at jeg hadde klart p den tiden! Ja det er forvirrende. Jeg har nemlig funnet to#68995900"> bilder som viser hele kroppen min rundt August i fjor, og jeg fikk litt sjokk, for det er absolutt ikke slik jeg ser ut n!

Jeg vet det ikke akkurat viser snn kjempemasse, men hvis jeg ser rundt kantene p shortsen og sports-bh'en legger jeg merke til en ting; Det er ingenting som "Tyter" utenfor. Det er knappe 4 dager siden sist jeg hadde p meg den shortsen der, og den s ikke slik ut da for si det snn!

Dette er fra frste turen jeg var p etter jeg var friskmeldt fra kyssesyka, s det er jo ingen tvil om at mat-mangel har mye si p at jeg s ut som jeg gjorde, men uansett, jeg vil bli seende slik ut#76036545"> igjen!

Det andre#54426403"> bildet jeg fant er nyaktig en mned senere, og jeg ser p det bildet ogs at beina mine var mye slankere enn de er n!

Selv om det er gy se p disse bildene og hvor mye slankere jeg var, vet dere hva som er mest gy? Jeg var fullstendig blind for#69164260"> hvordan kroppen min hadde forandret seg. Jeg hadde absolutt ingen anelse om hvordan jeg s ut kroppslig, selv om det var flere som kommenterte det. Jeg gikk rett og slett bare ut ifra at de prvde vre hyggelige fordi de viste hvor hardt jeg prvde, og hvor streng jeg var i matveien. Beviset p hvor blind jeg var? Dette innlegget! Her refererer jeg faktisk til meg selv som en chubby person, og det rundt da bilde 1 ble tatt.

Til tross for at jeg trodde jeg var tykk, s hadde jeg en veldig deilig flelse. Jeg var mye mer selvsikker enn jeg er n. Jeg syklet tross alt gjennom sentrum i det antrekket p bilde nr.1, og det ville jeg aldri i verden gjort med den kroppen jeg har n (Alts, det er samme kropp, bare mer av den).

Poenget her er egentlig at man kan se bra ut, men vre helt fullstendig blind for det, og mye av grunnen er denne Janteloven som sier at vi ikke har lov vre fornyde med oss selv. S med det sier jeg drit i janteloven, vr fornyd med den fremgangen du har klart f! Du har all grunn til vre stolt!

12kg tyngre + sommerml!

Ok, s jeg har forfalt litt. Kanskje mer enn litt, jeg har vel egentlig blitt en klump. Heldigvis hres det vrre ut enn det er, siden jeg er nesten 1,8m hy. Jeg har ryddet opp i kostholdet og trener regelmessig, men har enda ikke ftt noen resultater. Fr jeg begynte med lavkarbo for to ukers tid siden, s var jeg vel nesten 90kg tung, n er jeg ca 86kg. De 3-4 kiloene forsvant fort, s jeg gr ut ifra at det var vann siden det er det frste som slipper p lavkarbo- og paleo-kosthold. Uansett er jeg forferdelig missfornyd med at jeg ikke har sommerkroppen, og at det allerede er Juni! Fr jeg vet ordet av det er vi vel midt i september, og jeg har fremdeles ikke klart bli kvitt de overfldige kiloene med fett. Og ja jeg mener fett, jeg er ikke redd for vekta, men det som veier p kroppen min, og det er flesk.

Jeg vet akkurat hva jeg m gjre for f til det jeg prver p her, og det er kutte alle karbohydrater fra kostholdet i noen uker slik at jeg virkelig kommer inn i ketosen. Jeg vet ikke engang om jeg er 100% trygg p at dette er veien g, men jeg nekter g tilbake til kostholdet jeg hadde i fjor da jeg gikk p smell etter smell fordi jeg ikke fysisk klarte spise nok ift. aktivitetsnivet mitt. Selv om dette selvflgelig gjorde underverk for kroppen og fettprosenten, s var jeg helt tom p slutten av sommeren, og jeg fr fremdeles hre det fra enkelte rundt meg at jeg "delegger meg selv".

I r blir det ikke slik. I r skal jeg trene som en helt, men ogs hvile som en! Jeg skal bygge opp kroppen, ikke bryte den ned. Jeg gleder meg til sola kommer frem og uteaktiviteter blir et alternativ. Nr skuldra blir god igjen blir det ogs mer trening for overkroppen! Jeg skal tross alt p konkurranse opptil flere ganger i r, og da m jeg jo aller helst vre i fysisk form til tle en 10minutter!

Jeg vet at jeg ikke fr til alle disse ilpet av sommeren, men jeg skal begynne og jobbe mot de i sommer, og jeg skal ikke gi meg fr jeg har klart de alle!

1. Bli like "Stram" og f lik fettprosent som jeg hadde i fjor sommer!
2. Klare en 10minutter med 2x16, antall reps er irellevant.
3. 10min OALC med 20kg, ca 60 rep!
4. 10min snatch 16kg, ca 140
5. Ta en hang-up/pull-up
6. Push-up p trne
7. 2min wall-sit (90graderen)
8. 3km p 17min eller mindre
9. Komme meg opp p de strste fjelltoppene i Sunndal
10. Delta p skla opp, og faktisk komme til topps!

Hva er dine ml?

Kaptein Dreyers minneløp (12km)

I går hadde jeg en ganske drøy treningsdag, først med sirkeltrening (15 øvelser, 3 x 40/20 intervaller), deretter 12km løping!

Både sirkeltreningen og løpet gikk forholdsvis greit, og med en tid på 1 time og 33 minutter var jeg fornøyd med tiden også. Eneste som var et problem var at camelbacken som jeg hadde fylt med vann og BCAA var råtten. Altså det var gamle rester av vann fra forrige turen jeg brukte den (som sikkert er 1 år siden). Jeg kastet fra meg sekken etter 4-5km men da hadde jeg drukket fler munnfuller. Da jeg var ferdig med løpet ble jeg skikkelig uvel. Det tok vel omtrent 3-4 timer før jeg ble 'frisk' igjen, men da hadde jeg også tømt hele systemet mitt også.

Idag skal vi kjøre 5min LC som skal filmes og sendes inn, kanskje jeg går en restitusjonstur i tillegg, men morgendagen blir nok 100% treningsfri.

#trening #løp #jogg

Lavkarbo-Burger!

Idag laget og spiste vi lavkarboburgere med eget brød, og jeg må bare si at dette var episk!

Oppskriften er som følger;
1/2tsbakepulver
6 ss knuste linfrø

Tilberedelse
Sett stekeovn på 200 grader.

Skill plommer og hviter i to ulike boller. Pisk eggehvitene svært stive og tørre (ca. 5 minutter) med maskin.
Piske eggeplommene i en annen bolle nesten like lenge, til de
har blitt lysegule og luftige.
Tilsett philadelphiaost, fiberhusk og salt i eggeplommene og visp til
det er helt glatt.
Vend forsiktig inn eggehvitene i osteblandingen, ikke visp!
Tilsett linfrø og bakepulver og vend forsiktig inn. La røren hvile i 10
minutter, slik at det blir mer 'deigete' og fiberhusken får svelle.

Sett åtte hamburgerbrød på en stekeplate med bakepapir, og strø sesamfrø på fire av dem. Stek i 15 minutter eller til overflaten er gyllenbrun.

Hamburgerne er enkelt og greit en 400g kjøttdeigboks delt i 4 og klemt flat! Klem den gjerne flatere og større enn du egentlig ønsker den, for den 'sveller' og krymper i panna!

Som dressing blandet vi 50/50% majones og rømme med hvitløk (1 fedd per 1dl væske) pepper og salt!

Bruk løk, agurk og sukkerfri ketchup (we did, and it was amazing)

Enjoy!

Eksamen!

Idag hadde jeg praktisk og muntlig eksamen i hovedfaget p skolen! Dagen startet (For min del) klokka 04:20. Da hadde jeg allerede voknet klokka 01:50 og 03:38, s n orket jeg rett og slett ikke flere panikkanfall hvor jeg var overbevist om at jeg kom til forsove meg.

Jeg spiste og kom meg ivei til eksamensstedet til klokka var 05:15, skiftet til "uniform" og dro opp til operatrsenteret med lrer/sensor og tre andre som skulle ha eksamen. I starten gikk det bra, og da vi ble med ut for se det vi skulle lre oss gjre og forklare gikk ogs det bra, de frste par timene. I hallene hvor arbeidet utfres er det nrmere 40 grader, i tillegg til at jobben i seg selv er ganske fysisk krevende. Etter ei stund flte jeg meg dehydrert, svimmel, trett og sliten. I tillegg begynte nervene komme, og det er aldri bra.

Nervsiteten har nemlig en fantastisk plagsom effekt p meg, hvor jeg blir helt fullstendig ubrukelig. Det frste beviset p dette var da jeg skulle drikke vann, men jeg hadde tydeligvis glemt hvordan man gjr dette p normalt vis, s jeg inhalerte det og ble stende og hoste. Det er jo ingen krise hoste, men jeg fr utrolig stygg hoste, i tillegg til at jeg drar inn masse luft og begynner rape i tillegg til hostingen..

Det neste som skjedde var at jeg bestemte meg for "Rygge unna" da det kom et kjrety i hallene. Dette resulterte i at jeg snublet i en trepalle og falt inn i en stlboks og slo albuen min. Jeg begynte selvflgelig le, og dette var bare starten p overtrttheten som kom sigende. Hver gang jeg s en bekjent begynte jeg le, og jeg gikk rundt og "Soset" og var egentlig helt i min egen verden.

Innen denne tiden hadde jeg ogs allerede drukket to-tre ganger av drikkefontenen, og da jeg skulle legge p et deksel p en ovn s begynte vann som hadde samlet seg i masken min fosse ut (Jeg drar bare gassmasken ned under haken hvis jeg skal prate eller drikke, s hadde det rent vann ned i den). De av dere som leser bloggen min vet nok ikke hva en elektrolyseovn er, men det er der aluminium blir produsert. Ikke bare er ovnen utrolig varm, men den er full av flytende aluminium og "Bad" (Som er etsende). Kommer det vann ned i ovnen vil det fre til at vannet fordamper i et s raskt tempo at det blir som en eksplosjon (Aluminiumet og badet kommer sprutende opp sammen med dampen). Heldigvis rann vannet ut av masken og rett ned p dekselet jeg skulle plassere, men det var likevel utrolig skremmende siden jeg vet hvor ille det kunne gtt.

Uansett var det s dramatisk som det ble. Etter den nesten-hendelsen tok det ikke lang tid fr vi var ferdig med forberedelsene og fikk g inn og ta pause. Etter en lang pause med nervs kaffe-drikking p "samlingsrommet" ble jeg bedt om dra ut i hallen og mte sensoren for den offisielle prven. Da mtte jeg gjre noen forholdsvis enkle oppgaver og svare p noen sprsml. Alt i alt gikk det overraskende greit, til tross for at jeg sleit med et par av sprsmlene. Jeg kan nesten garantere at det gikk bedre enn eksamen jeg tok da jeg gikk industri mekanikk, for da begynte jeg grine fordi jeg var redd for ene verktyet (Ikke mobb, det var flammer og gass og slik).

Det var en rein befrielse bli ferdig med dette, og n er alt som str igjen gjre levere bkene, f vitneml og ta sommerferie! amen!