Hva feiler det russen?

Siden jeg var 7år har jeg hatt interesse for russen og russefeiring. Russen var som helter for oss da jeg og de på min alder var barn.

Å sanle russekort var omtrent sommerens store “event”, men det varte bare i 17dager.

Hva som egentlig har skjedd videre er en uting, i mine øyne. Da jeg var russ så vi at folk begynte å gå med russeklærne sine ei uke i forveien. “Okei, sært” tenkte vi. Russetiden skal jo ikke begynne før Mai?

Idag så jeg på snapchat (som er min eneste nyhetskilde) at man kunne stemme over russetiden, og dette var svaralternativene;

Dere ser jo hva jeg svarte, og med god grunn, for hvis 17dager ikke er et alternativ så kan man bare avlyse hele feiringen, tenker jeg!

Ja tidene utvikler seg, og det er greit, men man kan ikke strekke ut tidene i det uendelige! Kunne gjerne tenkt meg lengre julaften jeg også men det betyr ikke at jeg kan ha julaften hber dag i ei uke likevel – det handler om tradisjon og fornuft!

To uker hvor avgangselevene får “blow off some steam”, oppføre seg som barn/drittunger en siste gang før voksenlivet begynner for alvor, og det synes jeg er greit.

Man jobber jo hardt i 2-3år for gode karakterer og lite fravær og da er det utrolig godt å kunne slå ut håret i to uker – men det har ho tatt helt av!

De tar opp forbrukslån for å fikse buss, egne russelåter, svære logoer med mer. Hvorfor kan ikke russetiden skrues tilbake 10-15år til da det handlet om å “let loose” istedenfor månedsvis med vill herjing og unødvendig pengebruk? Alternativet er jo faktisk å avlyse hele dritten, og det er nok den veien det går på grunn av de priviligerte drittungene som tar seg rettigheter de ikke skulle hatt.

Jeg veit jeg høres ut som ei gammel sur dame, men jeg hadde hatt den samme meningen når jeg var 18 som nå, om det hadde vert et tema på den tiden.

La russetiden vare fra 1-17mai eller avlys hele opplegget!

3 kommentarer
    1. Enig med deg !
      For det første så er forbruket latterlig, for det andre så skjønner jeg faen ikke at dem orker 😛
      Var sengeliggende i en uke etter russefeiringen var over 😛

    2. Kim: Ikke sant? Istedenfor å bruke penger på enten utdanning eller noe de brenner for/bil/hybel osv så drikker de opp pengene og bruker de på en periode av livet de sikkert glemmer for godt i ettertid.

      Jeg var relativt rolig som russ (begge gangene) rett og slett fordi jeg ikke orket en 17dagers bender som ville endt i nettop ei uke fyllenerver. Haha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg