Nytt kosthold!

Idag er første dagen min på nytt kosthold! Jeg har endelig lagt opp ei plan og funnet noe jeg tror og håper kommer til å fungere for meg og de ønskene jeg har både i forhold til trening og kroppen. 

I 2014/2015 prøvde jeg meg på “Paleo”. Det er jo “caveman” kosthold, at man skal spise slik som i steinalderen, som vil si bare kjøtt, nøtter, bær og grønnsaker som gror over jorda (Med andre ord ikke ting som potet eller gulerøtter. Det vil si at man heller ikke kan spise meieriprodukt eller korn. Dette fungerte ikke, for å få det til må man egentlig drive gård og jakte egen mat for å unngå tilsetningsstoffer og alt sånn, så vi kjørte på med LCHF. Det endte opp med  to måneder med diare og manglende energi. Jeg skulle aldri prøve dette igjen, men tre år senere er jeg faktisk klar for å gi det et nytt forsøk. 

Istedenfor å gjette meg frem til hva som er riktig har jeg gjort grundig ‘research’ på hva jeg kan og ikke kan spise. Jeg har også regnet ut nøyaktig behov per dag for å gå ned i fettprosent i antall gram jeg skal ha i meg hver dag av protein, fett og carbs. 

Dagens frokost var omelett med 100g ost, lunch var 3 chorizo med en neve blomkål og brokkoli og middag er baconsurra kylling med litt grønnsaker! 
Herregud, maten er jo så sykt digg. Jeg har ikke opplevd å være mett så lenge etter hvert måltid som jeg har gjort idag heller. Jeg har spist tre måltider på 12 timer, og fremdeles ikke følt meg sulten. Jeg skal prøve å komme meg på vekten i morgentidlig for å kunne følge med litt, men jeg skal ikke la meg selv bli så opphengt i vekta som jeg var før, jeg ble jo steingal. Enn så lenge virker det ihvertfall som jeg skal klare å sette opp ei plan selv, jeg har aldri opplevd å vert engasjert i å regne ut macro før, men idag var det utrolig gøy! 

Ville bare “poppe” innom for å fortelle om det, så satser jeg på å få til noen gode oppskrifter fremover, men bare husk at hvis du ikke går på LCHF så vil nok en middag fra min plan være det dobbelte av det fettinnholdet dere skal ha. 

3 kommentarer
    1. Oooh, spennende! 🙂 Alltid gøy å prøve noe nytt! Selv om det ikke er heelt nytt 😉 Jeg er vegetarianer selv, tror det kunne vært noe utfordrende med den dietten der :p

    2. Siv: Blir på en måte helt nytt å gjøre det riktig da 😀 Er en side, “the diet doctor” eller noe, der er det faktisk vegetarianske LCHF planer da, men man MÅ nok ha ei plan for å få det til å gå uansett hva slags restriksjoner man har i kostholdet (Veggis, veganer, allergier osv).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg