Snatch & squat clean!

Jeg har prøvd å lage ett oppsett for å ha litt kontroll på hva jeg trener slik at det ikke blir favorittøvelsene mine hver eneste trening og aldri øving på det jeg ikke liker. Mandag og fredag er nå satt opp til “læredager” hvor jeg skal holde meg på lav vekt og jobbe med teknikk. Siden det ble så seint så ble det bare god oppvarming, inkludert fysioøvelsen for leggene mine, snatch og cleans! 

Squat cleans = CHECK. Endelig følte jeg både eksplosiviteten og landingen ble bra. Noe jeg lærte på agility med hunden var å gi seg på topp. Klarer man noe veldig bra, så avslutter man før det begynner å klusse seg. Dette var ment som en motivator til hunden at det siste den husket var en god “performance” men det funker for mennesker også! Ble ikke mange repsa, men nok til at jeg følte den satt greit. Det hjalp faktisk mye å ha på litt vekt, for blir det for lett så drar man bare stanga opp og har ikke noe behov for å sette seg under.

Snatchen var det værre med. Jeg jobbet jo iherdig med snatch lenge, både fordi det var gøy og jeg fikk det til. Dessverre så har ryggproblemene mine gjort at jeg ikke har sjans å sette meg helt ned med stanga over hodet, ihvertfall ikke så eksplosivt som jeg kunne tenkt meg, og av den grunn ble bare teknikken rar.

//Mid-snatch… oh dear.
På en perfekt snatch skal stangen dras tett inntil kroppen (Og den skal gå i ei rett linje) også skal man kaste seg UNDER stangen. Det er ikke det som skjedde her. I tillegg small stanga opp i garasjeporten på grunn av hvor jeg sto, så jeg måtte flytte meg. 


Jeg fikk jo til slutt til noen gode repetisjoner, men ryggen er egentlig ikke i form for så alt for mye “overhead” trening enda. Jeg håper virkelig at det ikke tar alt for lang tid før den blir bra igjen. 
 

BbPt9hqgRA9
Dette er slow-mo fra da jeg holdt på med snatch inntil 3 ganger i uka. Det er noe bedre enn det jeg fikk til idag (ihvertfall av det jeg fikk dokumentert) men en dag sier jeg, en dag skal jeg bli ekspert på snatch, for jeg elsker den øvelsen, og det er det ikke mange jeg kjenner som gjør. 
 
8 kommentarer
    1. Flere som trener på olympiske løft, jaa 😉 Det er virkelig ikke bare-bare! Smart å gi seg på topp, den skal jeg ta med meg videre 😀

    2. Ja det trengs altså, spesielt når ryggen ikke er helt med! Ganske sikker på at det kommer snatch på enten 18.4 eller 18.5, så er bare å forberede seg! Ja jeg har lært det på den tunge måten, haha. Hver gang jeg har tatt en ny PR som har føltes greit prøver jeg å øke enda mer, hvis jeg da feiler forsvinner ALL gleden av en ny pers.. huff.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg