Laks med tsatziki (4 ingredienser)!

Må først si at man egentlig trenger mer enn 4 ting, men droppa ‘basisvarene’ som krydder.

Handleliste:
2 fedd Hvitløk
Sitronpepper
Hoffs Grillkrydder eller salt hvis man foretrekker det på potetene
1 pose ønsket potet (Bruker noisettes til vanlig, prøvde ‘criss cross’ idag)
1 pakke Laks
1 Agurk
1 boks rømme/gresk yoghurt/Kesam (Alt etter smak og behag, alt funker)


Det første man lager er tsatzikien, da denne er best hvis den får hvile før servering. Den kan godt stå en time i kjøleskapet, om ikke enda lengre!

Step 1. Skrell akurken

Step 2. Rasp agurken og ha den i et dørslag. Legg den over vasken eller en bolle så den får rent av noe av vannet.

Step 3. Skrell og finhakk/press eller rasp hvitløk, ha den i rømmeboksen med ønsket mengde salt og pepper. 

Vi har ei sånn rar raspe for hvitløk, ingefær osv, men det er virkelig det samme hva man bruker. Selv foretrekker jeg ei hvitløkspresse. 

Step 4. Når agurken slutter å renne, ha den i ei skål og rør inn rømmeblandingen. Sett den i kjøleskapet. Som sagt kan dette gjøre lenge før middag. 

Resten kommer litt an på hva merke og type du har kjøpt av laks og potet. Laksen jeg har kjøpt skulle stå i ovnen i 15min over/undervarme, poteten i 9min varmluft.

Jeg krydra laksen med sitronpepper og satt den i ovnen i 5min, tok ut plata, la på poteten på plata, krydra den og satte den inn igjen og skrudde på varmluft i 9min. Det er null stress å steke laks med varmluft deler av tiden altså, men det hjelper å ha på krydder for hvis ikke kan den nok fort bli tørr. 

Som dere ser mista jeg pepperdåsa over min side av laksen. Satt nesten og nøs under hele middagen.

Superenkelt, raskt, smaker fantastisk og er en av de få måtene jeg får i meg laks på! 

Hva har du hatt til middag?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg