Hvordan få lengre hår!

De få gangene jeg tar håret ut av hårstrikk (Som er veldig sjeldent) får jeg spørsmål om hvordan jeg har klart å få håret til å bli så langt. Det har tatt meg mange år å finne ut hva som faktisk funker, og det er vel bare siste året jeg har fulgt mine egne råd til punkt og prikke, og det har gitt resultater. 

For nøyaktig 11 måneder siden (7 April 2017) var jeg til frisør for å bleike håret, den etterveksten jeg har nå er hvor mye håret mitt har vokst de siste 11 månedene.


Bare for morohetsskyld målte jeg etterveksten, og den tilsvarte 15-17cm. Det vil si at håret mitt vokser i gjennomsnitt 1.5cm i måneden. I tillegg har jeg ca 10cm lengre hår – som vil si at jeg bare har måtte klipt vekk 1/3 av de cm jeg har fått. Hvor fort håret vokser har mye med genetikk å gjøre, men det er likevel mange ting man kan gjøre for å få lengre hår og beholde lengden når det har vokst ut. 

Jeg må bare si fra med en gang at en sånn prosess som jeg har vert gjennom koster en del penger hvis man ønsker de beste og kjappeste resultatene, men det er likevel mye man får gjort som ikke koster ei krone mer enn det du bruker fra før av. Det er også et sjukt langt innlegg så hvis du ikke gidder å lese alt blir det et sammendrag i bunnen av innlegget. Likevel anbefaler jeg å lese alt, for hvis du ikke forstår hvordan håret funker klarer du heller ikke gi håret det som det trenger. 

1. En sunn hodebunn er der god hårvekst begynner. Alle har ulik kvalitet i hodebunnen, noen har tørr hodebunn, andre har fet hodebunn og enkelte har sykdommer som flass eller psoriasis. Det første man må gjøre er å finne ut hvilken hodebunn du har. Dra til en flink frisør, noen med kjærlighet og interesse for faget sitt og be han eller henne om å sjekke hvilken kvalitet din hodebunn har. De har i de fleste tilfeller gode råd til hva DU trenger, men med mindre du har en “sykdom” i hodebunnen så er svaret ofte enkelt. Hvis hodebunnen er tørr må du vaske den oftere eller bruke en rensende shampoo, er den fet må du tilsette fuktighet. Ja jeg veit det er omvendt psykologi, men vasker du håret ofte vil den produsere mer olje, hvis du vasker håret sjeldent slutter den å produsere så mye. Jeg hadde fet hodebunn hele tiden før, så jeg sluttet å vaske håret hver dag. Jeg gikk først to uker uten å vaske håret med shampoo (Bare vann og balsam), deretter 1.5 uker, deretter 1 gang i uken og nå vasker jeg det ved behov som kan være annenhver, hver tredje eller hver fjerde dag. Nå har det da snudd seg om iløpet av vinteren og jeg får veldig tørr hodebunn, så nå skal jeg vaske det hver eneste gang jeg har svettet, om det er på trening eller jobb.

2. Bruk samme frisør ved hver behandling. Selv har jeg hatt samme frisør siden 2013, og hun kjenner håret mitt (og hodebunnen min) bedre enn jeg gjør. Idèt jeg kommer inn døra veit hun om jeg trenger en klipp eller ikke. Hun har faktisk sendt meg hjem etter en vask og kur, uten å klippe håret mitt fordi det bare har vert tørt, ikke slitt.

En frisør du aldri har vert hos kommer bare til å klippe det uansett. De kommer ikke til å ta en fullstendig sjekk av din hårkvalitet,så hvis du ikke har en frisør som du bruker hver eneste gang allerede, finn deg en nå. Fortell akkurat hva du er ute etter, og at du har et ønske om å spare håret. Gå også gjerne etter den frisøren som ser verst ut på håret, sannsynligvis er det en av de andre frisørene på salongen som “fikser” håret til denne frisøren, og den personen er det greit å unngå. 

3. Bruk riktig produkter! Frisøren min er allergisk mot det meste av avgasser og farger, så alle produktene hun bruker i mitt hår er veldig milde og snille mot hår og hodebunn. 

Zenz Therapy og Oway har blitt storfavoritter, men jeg har også produkter fra andre merker. Jeg bruker Zenz Therapy shampoo og balsam, et sett koster omtrent 5-600,- men er helt klart verdt det. En 50,- shampoo er gjerne tom på 2 uker, mens en frisørshampoo har jeg den gjerne i 2måneder. Hvis du ønsker sunt hår så kjøper man kvalitet, sånn er det bare. Her er de produktene jeg mener er essensielle for å klare å spare ut håret;
1. Proteinkur (Den bygger opp slitt/porøst hår, følg instruksjoner nøye da den har en spesifikk virkningstid som ikke skal overstiges). Jeg bruker Moroccan oil Restorative Hair Mask.
2. Fuktighetsgivende hårkur (gir fukt til tørt hår) Bruker O-Way Moisturizing Hair Mask 
3. Shampoo og balsam (lønner seg å kjøpe samme merke og serie) 
4. Hårolje som brukes i tuppene etter vask, dette forebygger slitte tupper og knekte hårstrå.
Shampoo og hårolje vil jeg ikke gi link til, men begge er fra Zenz Therapy. De har ulike dufter, og hver av duftene er det som gir de unike egenskapene, så det må dere lese dere frem til etter hvilket behov dere har. 

4. La håret være i fred! Jo mer du steller og herjer med håret ditt, jo mer slitt blir det. Hold deg unna alt som heter varmeprodukt som hårføner, krølltang og rettetang og ikke minst hårspray. Hater du hvordan håret ditt ser ut naturlig? Ja det gjorde jeg også, virkelig. Jeg kunne nesten ikke utstå den bob-lignende ihjælbleika frisyren som poffet opp og fikk meg til å se ut som en av “the beatles” hvis jeg ikke retta det. MEN hadde jeg ikke kutta ut rettetangen, og ikke minst hjemmeblekingen, så hadde ikke håret mitt vert halvparten av lengden det er idag. Håret kan overleve en og annen runde med rettetang, selvfølgelig. Men hvis det blir hver dag, eller hver uke, så vil du ikke få ønsket resultat. Det er verdt å ha naturlig hår i 1-2år for å få drømmelengden for å si det sånn. Dessuten er det bare du som legger merke til at håret ditt “ikke er on fleek”. Du kommer langt med å ha i olje og la håret tørke naturlig. Har hatt flere venninner opp gjennom årene som rettet håret hver eneste dag, og når de for en gangs skyld ikke retta det fikk jeg lyst til å gi de en “Ørtæv” fordi håret deres så mye bedre ut naturlig. Det er bare i hodet ditt det sitter.

5. Godt kosthold er nøkkelen! Jo sunnere man er på innsiden, jo bedre ser ting ut på utsiden. Når jeg spiser en ren og god diett med naturlige råvarer og mye grønnsaker, så vises det på håret, neglene og huden. Det er vel ikke en nyhet at håret elsker b-vitaminer, og om du får de i deg via kostholdet eller i tablettform gir samme effekt. Den største effekten jeg merker på sunt kosthold eller når jeg bruker b-vit er at negler og hår vokser fortere, ser sunnere ut og jeg røyter mye mindre.

6. Lær å klipp deg selv. For mange er frisørtimer en utgiftspost folk ikke har penger til, og jeg ser mange ber ofte om tips til hjemmefarging fordi de ikke har råd til frisørtime. For å si det slik hadde jeg kuttet mange andre utgiftsposter før jeg hadde droppet frisørtimene mine, men for enkelte er økonomien så dårlig at det faktisk ikke finnes noe mer å kutte på, og da er denne posten gull verdt. 

For knappe 100,- kan man kjøpe en  ‘frisørsaks’ på wish eller ebay. (Ikke engang VURDER kjøkkensaksa du kjøpte på bunnpris!!)
Hvis du går og kjenner på kjøkkensaksa og drar langs kanten kan du kjenne små rugler, nesten som hvis du stryker på ei neglefil. Klipper du håret med ei slik saks skaper du flere splittede ender enn du fjerner. Hvis du stryker på kanten til ei frisørsaks (ala den på bildet her) kjenner du at den er helt glatt og skarp. Skal du klippe deg selv må du faktisk ha egnet utstyr. Å klippe seg selv er enkelt, ihvertfall hvis man har en simpel frisyre som meg selv. 

For hår som mitt, som er ganske “rett opp og ned” er det veldig enkelt. Del håret der ditt naturlige skille er (Selv klipper jeg meg alltid med midtskille fordi jeg endrer på skillet alt etter frisyre + at jeg nesten alltid har det i hestehale og da ser det så dumt ut om det ikke er symmetrisk).


Begynn med å legge kammen helt inntil hodebunnen (kammen bør være med tette tenner for å fordele håret best), dra ned, legg fingrene klistret inntil kammen og klem fast håret med de. Dra nedover håret til du er 1cm+/- fra tuppene.

Hvis tuppene til håret danner en mer eller mindre rett linje har du mest sannsynlig gjort riktig, og du kan klippe av alt fra 1-10mm (Evt mer hvis det er ønskelig). 
En annen metode som tar ganske mye lengre tid, men som også sørger for at du får beholde lengden på håret, er å legge håret over langfingeren og klemme de på plass mellom peke- og ringfinger.


Da kan klippe av èn og en slitt tupp uten å fjerne noe av lengden. Som sagt krever dette veldig mye tålmodighet, men man kan på denne måten få hele håret til å se sunnere ut, og ikke bare tuppene. 

7. Ikke la deg lure av “quickfix” eller hurtigkurer. Du har F.A.S.T, Jazz Hair og uendelig mange andre merker som legger ut om hvor fort håret vokser hvis man bruker disse shampoo og balsamene. Dette er tull, for ingen shampoo eller balsam kan få håret til å vokse 5cm i måneden, for da hadde de vert i alle frisørsalonger verden over. Det finnes enkelte tablettkurer (som b-vitaminer) som kan til en viss grad få fart på hårveksten, mest fordi hud/hodebunnen har det bedre, likevel erstatter det ikke å behandle håret bra.

8. Dropp hjemmefargingen! Til en viss grad går det greit om du farger den blonde etterveksten din brun da det er mindre farlige kjemikalier i bruntoner, men svart hårfarge og bleiking er døden for håret, ihvertfall hvis det gjøres hjemme. Det er ikke uten grunn at det er 11mnd siden jeg bleiket håret (utenom en uheldig dip-dye jeg fremdeles lider konsekvensene av). Ikke bare tørker det ut og sliter på håret ditt, men også hodebunnen lider av kjemiske behandlinger. Jeg må igjen anbefale deg å la håret være i fred. Selv farget jeg håret mitt tilbake til min naturlige hårfarge under den mest avgjørende perioden av hårprosjektet. Ingen ettervekst – ingen problem. Hvis du likevel ikke takler å ha din egen hårfarge så må du bare koste på deg å få det gjort hos frisør, for har du kort hår som du bleiker hjemme en gang i måneden vil du aldri klare å gro det lengre enn til skuldrene. Believe me, jeg prøvde det i et år uten at håret ble en cm lengre (Alt som vokste ut ble avslitt eller måtte klippes av).

9. Alt sliter på håret! Caps, lue, skjerf, jakker med glidelås, hettegensere, hårstrikk, været – ja alt som kommer nært håret ditt, sliter på det.
Alt håret mitt som er nærmest nakken er avslitt rundt skulderlengde+. Dette er på grunn av klær, hårstrikk, hjelm på jobb, hårbørster, ‘harde’ putetrekk osv. Samme gjelder rundt ørene mine hvor håret har blitt slitt av på grunn av brillestengene til vernebrillene mine (De er av stål og har “skarpe” kanter). Det er mye vi ikke kan kontrollere. Man kan likevel kontrollere hvilke smykker man bruker, hvor ofte man har på skjerf (en buff er mer skånsom), bruker man strikk ofte er det viktig å ikke bruke de med stålkant (og det finnes mange varianter av andre skånsomme strikk). Når det kommer til hårstrikk er det også lurt å endre på hvor man fester hestehalen. Bytt mellom å ha den høyt og langt ned på hodet, unngå stramme hestehaler da dette irriterer hodebunnen, og det samme gjelder stramme fletter. Når det kommer til vær og vind så finnes det mange oljer og hårsprayer med UV-beskyttelse for å unngå solskade på håret, pakk inn håret i lue eller hette når det er bitende kaldt ute, og bruk hårolje for å unngå at det floker seg for mye når det blåser. 

EN GJENNOMGANG, TIPS OG TRIKS:

  • Hvis man har råd, alltid bruk frisør til hårklipp og farging, har man ikke råd til å farge håret hos frisør må man faktisk la være å farge det en lengre periode.
  • Bruk korrekt hårprodukter tilpasset din hårtype. Bruk frisør shampoo, balsam og hårkur. 
  • Dropp alt som heter kjemikalier (Hårspray, hårfarge, bleking o.l.)
  • Ikke bruk varme på håret (Hårføner, rette-, krøll-, og bølgetang)
  • Gi hodebunnen mer oppmerksomhet! Finn ut hva den trenger og gi det til den.
  • Unngå ting som sliter på håret (Dårlige hårbørster, briller med stålstang, klær med glidelås, smykker med stor lås bak o.l.
  • B-vitaminer.

Noen ting som er veldig bra for håret og som fungerer godt for meg når håret er “slapt og slitt” er:

Kokosoljekur!
Kokosolje trenger ikke å være dyrt, for her trenger du ikke kjøpe “cocosa” som er det dyreste merket. All kokosolje som er kaldpresset og virgin er den samme bortimot. Eneste man må se etter er at den ikke er tilsatt noe konserveringsmiddel. Eneste du trenger å gjøre er å ha ønsket mengde i en kopp, varm det til det smelter i micro, sjekk at den ikke er for varm og tøm det over hele håret. La det sitte i 1-2 timer (Ikke sov med det om natten for det kan utvikle seg sopp i hodebunnen ved overbruk, ja, yuck) vask med varmt vann og shampoo. Pass på at du får ut alt i hodebunnen (noe jeg ikke har klart, som er grunnen til at jeg har litt fett hår idag). 

Skyll håret med kaldt vann!
Avslutt dusjen med kaldvann, håret har ‘riller’ med lignende effekt som porer. Kaldt vann får det til å trekke seg sammen og tetter disse rillene, ihvertfall til håret blir utsatt for varme. Dette begrenser “frizz” også. 

Bruk olje etter hver dusj!
Ha i olje når håret er vått, når det tørker er oljen trekt inn i håret, dette vil også begrense frizz og unngår at det er tørt og da vil det heller ikke sprekke/splittes så lett. 

Nå er jeg utrolig lei av å skrive faktisk, haha! Håper noen av disse tipsene hjelper!

Må selvfølgelig legge ved et “før og etter bilde” av håret mitt.

2012/2018. Viktig å at dere er klar over at alt håret jeg hadde på første bildet her måtte klippes av underveis + at det var oppklipt noe jeg ikke har lengre. Det er en lang prosess, og derfor er det viktig å begynne med en gang hvis du ønsker resultat!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg