Trening 051017

Jeg har hatt mange økter nå som jeg enten ikke har fått bestemt selv (gruppetimer, svømming o.l), eller som har gått dårlig på grunn av akutt sult eller manglende apparat, for eksempel. På grunn av dette så sa jeg til meg selv da jeg var på jobb at i dag så skulle jeg ha ei skikkelig monsterøkt, og det fikk jeg!

Mange tror at for å få ei monsterøkt så må man ha mange øvelser, men det trenger man virkelig ikke, og det fikk jeg kjenne på!

Jeg varmet opp skikkelig med romaskin, fysioøvelser med strikk og scapular pull-ups før jeg begynte økta.


Da jeg var halvferdig med økta kom Andreas hjemom for å spise middag da han skulle på overtid, så jeg ble med inn for å være sosial og gjorde ferdig oppvarmingen da han dro på jobb igjen.

Første øvelsen jeg gjorde var shrugs (Man holder vekter i armene, enten stang eller hantler og trekker skuldrene opp mot ørene).

Jeg blir så sjukt rar i trynet av denne øvelsen, og er usikker om det er meg det er noe galt med (stram nakkemusklatur eller noe) eller om andre opplever det også. Det er i hvert fall en øvelse jeg foretrekker å ikke gjøre foran speil! haha!

Neste øvelse var markløft!

Jeg har på en måte “begynt på nytt” med denne øvelsen da jeg har hatt en stygg uvane av å bruke spretten når man setter ned stanga hardt for å få den opp igjen slik at det blir lettere. Hver gang jeg løfter markløft nå setter jeg fra meg stanga så den ligger “død” før jeg tar neste løft. Jeg har måtte redusert vekten jeg løfter med litt når det kommer til høyrep, men det er så verdt det når det kommer til å bygge styrke og å ha sjanse til å få et nytt maxløft.

Siste øvelsen var foroverbøyd roing. Hater denne øvelsen fordi jeg er utrolig svak i den, men alle svakheter jobbes med for å få fremgang. Hvor mange ganger jeg var på og av med denne hettegenseren iløpet av økta veit jeg ikke, men det var mange! Kan ikke skryte av at det er så veldig varmt å trene i en garasje som ikke er isolert, men det er likevel bedre enn å stå i kø på treningssenteret (eller å gjøre shrugs med publikum)


Som dere ser på dette bildet så har jeg et såkalt “hook grip” hvor jeg tar tommelen rundt stanga og låser den fast med de andre fingrene. Jeg har blitt “avhengig” av dette grepet etter vi hadde olympisk løftekurs. Når man trener OLY er dette grepet utrolig viktig for å ikke miste stanga når man ‘slenger’ den opp i en clean (opp til skuldre) eller i en snatch (over hodet). Jeg tror dette grepet også er en stor grunn til at jeg får opp maksløftene mine uten stropper eller “switch grip”, eller så er det fordi maksløftene mine er så lette, men jeg liker å tro at grepet mitt hjelper.

Det moroe med økta var at jeg så på oppsettet og de 300 løftene jeg skulle til å ta og tenkte “Dette er da ikke tungt nok?” og la inn 10cal roing etter hvert eneste sett. 300 repetisjoner og 300kalorier på romaskina, det må jeg si meg fornøyd med.


Har merket at jeg ror litt skjevt faktisk etter vi fikk romaskin i hus, jeg må være litt lengre i ene foten fordi jeg strekker ut høyre kne helt og da har venstre kne en knekk fremdeles. Tipper det er derfor jeg har litt vondt i høyrekneet mitt også, at det rett og slett er en lengdeforskjell. Jeg veit jo at de færreste er symmetriske så jeg er ikke akkurat bekymra, men det ville forklart mye, som hvorfor jeg alltid har en “valk” på venstre side av ryggen når jeg står oppreist (Eller ikke alltid men når jeg veier mer enn 80kg) mens jeg er glatt på høyre side. Hvis høyrefoten er kortere blir jo høyre side av ryggen mer utstrekt når jeg står for å nå i gulvet liksom. *It all makes sense now*

Det var i hvert fall en helt rå økt som jeg helt sikkert ikke kommer til å gjenta! Haha!

Nå skal jeg dusje og ta kveld, i hvert fall snart, og i morgen er det helg! Tenk det, hadde jeg fortsatt i gamlejobben istedenfor å få nyjobben så har jeg hatt 12t skift i morgen og ut helgen. Litt digg å tenke på 😉

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg