Sosiale media og fallgruvene den har!

De fleste har jo en eller annen form for sosial media, og jo mer aktiv man er, jo større er sjansen for at du går i en av fallgruvene. Her er noen av de vanligste å gå i!

Skrivefeil!
Absolutt alle kan trykke på feil bokstav og bomme på et ord, men det er veldig tydelig at enkelte hverken kan rettskriving eller gramatikk.

Hvis du ikke kan å skrive engelsk så bør du faktisk droppe det. Det er vel spesielt på IG og Twitter folk føler de “må” skrive på engelsk for å gjøre seg forstått, men ofte går det motsatt vei. Hvor mange ganger i uka jeg ser folk skrive “to day” istedenfor “today” har jeg ikke kontroll på, og dette er en av de mildeste skrivefeilene jeg ser. Skriv heller på bokmål så kan den som ønsker det selv oversette (Det er alltid en knapp nederst i innleggene som oversetter teksten).

Det er jo ikke akkurat en viktig fallgruve å unngå da det eneste som skjer er at man viser at man ikke kan rettskriving/engelsk, men man kan dessverre virke uintelligent. Har man dysleksi eller andre lese/skrive-problemer så er “less is more” en fin regel. Dette er jo bare en personlig mening fra noen med OCD som ikke takler å se skrivefeil.. haha! 
BTW: Hvem, hva, hvorfor – ikke vem, va, vorfor. Barneskolenivå folkens.

Du trenger ikke dele alt.
DU tror kanskje du er morsom, men at du nøys så hardt at du tissa deg ut på butikken har ingenting på sosiale media å gjøre. Til nød kan du sende en snap om det til dine aller nermeste.

Yes det er knappe uken siden jeg så at noen hadde publisert dette på facebook for gud og hvermansen å se, og jeg synes virkelig ikke dette er noe å dele, som om man er stolt av det.

Det er nok ikke så mange som har interesse av å se bilder av absolutt alt kattene, hunden eller babyen din gjør på. Har du en baby/kjæledyr relatert instagramkonto eller blogg, spam ivei, for da er det nettop dette følgerne dine kommer innom din profil for å se, ellers kan man faktisk prøve å regulere litt hva man publiserer. Det er veldig begrenset hvor mange av dine facebook eller snap-venner som synes det er kjempegøy å se på at babyen din sitter og spytter ut grøt over hele stua di, faktisk.

Når du er syk.
Om du har egenmelding fordi du er forkjølt eller om du er langtidssykemeldt spiller ingen rolle her. Er du hjemme fordi du ikke kan på skolen/jobb så bør du egentlig ikke publisere noe som helst.

#1. samme som punktet over her så trenger du ikke legge ut om alt. “Æsj, har ikke sovet i natt, sår hals og snørr” er ikke en nødvendig facebookstatus. Ei heller en opphovna selfie med #Sick. Den eneste som bryr seg om at du også (som halvparten av Norge i vårsesongen) har blitt syk; er mora di.

#2. Du har ingen garanti for at ingen fra jobben eller skolen ser alt du legger ut. Om du er syk så tar det seg faktisk ikke ut at du har 3 venner på besøk, og ihvertfall ikke om du i tillegg velger å ta deg “Ei trøstepils”. Kom an, det her burde faktisk alle forstå.

#3. Skulle du være langtidssykmeldt av kroppslige plager som f.eks en knekt fot så burde du ikke bruke sykemeldingen som ferie og dra på reise. Å legge ut bilde fra strandkanten med gipsen høyt tar seg egentlig ikke veldig godt ut selv om man selvfølgelig er frisk nok til å gjøre det. Det sier jo seg selv at man fint kan ta et fly om man har knekt bein, men at å for eksempel humpe rundt og ha varetelling på Rema 1000 er kjipt.

Har du en jobb hvor de eventuelle kroppslige plagene, hva enn de måtte være, gjør at du ikke kan jobbe på en lengre periode bør du absolutt avklare med din overordnede om det er innafor å reise bort i denne perioden. Skulle det være greit trenger du likevel ikke gni det inn til andre folk på din arbeidsplass med bilder fra stranda.

Fyllebilder og statuser!
Denne tabben har jeg gjort selv i yngre alder. Da jeg fremdeles gikk skole kunne jeg jo aldri se for meg at bildene jeg la ut en dag kunne gi følger for fremtidig ansettelse (Noe de heldigvis ikke gjorde heller) men man veit aldri. Legger man ut bilder fra hver eneste helg hvor det er fyll, røyking og kanskje til og med helt eller delvis nakenhet sier det seg selv de fleste kan se seg skeptiske til å ansette deg. En barnehage vil ikke ha et fyllesvin som ikke kan oppføre seg i nærheten av barna, og de fleste andre bedrifter vil vel være skeptiske til om det kan bli mange “blåmandager” hvis de ansetter deg.

Grove vitser og sarkasme/ironi.
Den første og største grunnen til at det er en dårlig idè er fordi at det er fort gjort å missforstå på nett. De fleste plattformer tillater ikke kursiv eller bold skrift som kan legge trykk på at det faktisk er en spøk eller at du mener noe ironisk. Missforståelser fører sjeldent noe godt med seg, og dette veit jeg alt om da jeg gikk på en slik smell en gang tidligere, og jeg var heldig som klarte å ro meg ut fra den tabben.

Den andre grunnen er at selv om du synes det er gøy så kan andre ta seg nær av det. Jeg sier ikke at man må “gå på eggeskall” hele livet fordi man kan risikere å fornerme noen som kanskje er litt for følsom, men det går an å ha en liten sensur på nett. Husk at alt man publiserer blir lagret og kan bli brukt mot deg.

Personlig informasjon.
Fornavn og etternavn er så langt som jeg går, faktisk, og jeg synes egentlig selv det er litt i grenseland. Jeg ville aldri delt hvor jeg bor for eksempel, og angrer meg egentlig på at jeg delte et bilde på instagram da jeg anskaffet meg ny bil da reg. nummeret vistes. Du tenker kanskje at den type info er ubetydelig, men både identitetstyveri og innbrudd er enkelt om man har nok informasjon. Har man bare de 50 nermeste slektninger og venner på den lukkede sosiale plattformen så er det jo ikke så farlig å dele adresse eller telefon-nummer, men så fort noen du egentlig ikke kjenner personlig vet personlig info om deg så kan de bruke den eller selge infoen. Veit de adressen din og at du er bortreist er et innbrudd enkelt å gjøre for de som kan det, og du veit aldri hvem som er villig til å selge slik informasjon.

Litt paranoia er faktisk bare sunt.

MISC.
Ikke publiser noe du ikke ville likt at andre publiserte. Generell nakenhet av deg selv eller dine barn bør selvfølgelig unngås da man aldri veit hvem som ser bildene – eller hvilken sinnstilstand de er i. Ikke skryt av at du gjør eller har gjort shady ting, det beste er jo å ikke gjøre ulovlige ting men å skryte av det er jo bare dumhet (Grafitti, tyveri, slosskamper osv). Aldri publiser bilder eller videoer av andre uten deres tillatelse, i verste fall kan man bli saksøkt. Ikke publiser ting fra din arbeidsplass med mindre du er selvstendig næringsdrivende (SPESIELT ikke fra barnehager og sånn). Er du rasist så kan du holde det for deg selv, rasistiske utsagn har ingenting på nettet å gjøre, og dette gjelder egentlig all trangsynthet. Ellers gjelder jo sunn fornuft, BRUK HODET!

Kom gjerne med innspill hvis du mener noe mangler i lista!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg