Mitt kosthold!

For alle som tilbringer mye tid med meg så har jeg et tilsynelatende forvirrende kosthold. Dette kan jeg bare si meg helt enig i, for det er ikke noen plan for det!

Som en kollega sa i går "En dag spiser du nesten ikke, og dagen etter spiser du en stor pizza helt alene?" Ja, det er faktisk sånn det går. Jeg har ikke cheat-days i den vanlige forstand, men har du lyst har du lov.

Jeg følger per dags dato ikke ei plan, men bruker inspirasjon fra tidligere planer til å sette opp kostholdet for dagen. Jeg velger sunne og proteinrike alternativer og holder meg unna sukker så godt som det lar seg gjøre.


Har jeg god tid og alle nødvendige ingredienser bruker jeg å spise havregryn i proteinshake med blåbær. Har jeg dårlig tid blir det knekkebrød med CC og enten kalkunpålegg eller syltetøy (Uten tilsatt sukker). Jeg veit jo godt at kalkunpålegget er det sunneste alternativet, men jeg har perioder hvor jeg ikke takler kalkun og kylling i det heletatt, og da tvinger jeg det ikke ned på trass. På samme måte har jeg også perioder hvor jeg sliter veldig med alt som lukter (Som tunfisk) og da må jeg holde meg unna det også, så som dere skjønner så er det kroppen min som bestemmer kostholdet, ikke ei plan!

Lunch og mellommåltid er på samme måte, hvis jeg har litt dårlig tid er dette en favoritt;

Fruktsalat med vaniljekesam og fryste bringebær som jeg gjerne varmer i micro og heller over til slutt. Bruker jeg de når de er fryste så fryser også kesamen.
Har jeg enda dårligere tid eller skal på jobb har jeg oftest bare med meg vaniljekesam og lager den der med bare et eple og drysser på kanel.
Jeg har også perioder hvor jeg spiser riskjeks med eller uten pålegg, ananas og CC, hermetisert tunfisk eller havregryn med vann. Alle disse tingene er enkle å ha med på jobb.

Når det kommer til middag er det ganske enkelt; Vi spiser det vi får levert på døra!


Vi får mat fra godt levert til fire middager hver uke, og da har vi gjerne pizza eller taco en av de andre dagene og det er sjeldent vi har middag sammen alle dagene i uka så that's it egentlig. Godt levert gir som oftest èn pastarett, en kjøttrett, en fiskerett og en kyllingrett hver uke, så det er varierte og halvsunne middager.  

Over til cheat-meals;
Jeg har ikke fast "kosedag", den følger gjerne tidsplanen min og den er jo ganske spesiell i seg selv. Hvis jeg har en cheat day og tre dager senere blir invitert i bursdag? Jo da blir det to cheat days på kort tid, men jeg tar sjeldent cheat day bare for å ha det! Hvis jeg og kjæresten har frihelg samtidig så reiser vi veldig gjerne bort og da blir det ofte en bedre middag med dessert for eksempel, men selv om jeg har en bedre middag som ikke akkurat er kjempesunn så betyr det ikke at jeg trenger å sluke en godtepose i tillegg. Det handler om totalt kalori-inntak, så spiser jeg heller en lettere kveldsmat og legger om til et magert kosthold dagen etterpå.

Jeg brukte alltid å gjøre den feilen av å ligge ca 2-500 kalorier i underskudd 6 dager i uka, så hadde jeg en ultrasyk super-cheat day hvor jeg spiste i meg mer kalorier enn det kroppen min hadde behov for på ei hel uke. Selvfølgelig ville jeg ikke gå ned i vekt med et sånn kosthold, det sier jo seg selv. Jeg prøver mitt beste for å spise sunt, men tillater meg selv utskeielser når det passer seg, og holder likevel vekta i sjakk.

Så det er mitt kosthold sånn som det er nå. Jeg har tenkt å se om jeg finner kostholdsplanen min og følge den èi uke for å se hvilken effekt det har på kroppen. Jeg har jo fri fra jobb mandag til fredag så jeg burde ha god tid til å "meal-preppe" sånn at det står klart til sprenghelg. Jeg drar jo til syden rett over neste helg så det er jo greit å jobbe opp en liten buffer, for jeg kommer ikke til å tenke noe på kosthold i Kreta, det er helt sikkert!

Én kommentar

Victoria Larsen

23.04.2017 kl.13:44

Åh. så mye godt! :D

Skriv en ny kommentar

hits