Ebay hacks – hvordan kjøpe klær!

Jeg er helt sikkert ikke den eneste som shopper på ebay. Jeg er ikke første til å bli skuffa av bomkjøp heller. Problemet med ebay er at ingen sjekker produktene som sendes ut. De fleste har vel sett skrekk scenarioene av kjoler som ser flotte ut på bildet men er bortimot en søppelsekk når de kommer, et av mange eksempler er denne kjolen (Som ufattelig mange ebayere prøver å selge);

Yikes.
Jeg ville lage et innlegg om hvordan du kan UNNGÅ de verste tabbene! Hvis du ikke orker å lese alt så har jeg en stikkordsliste helt i bunn!

Første rådet jeg kan gi er SJEKK FEEDBACK PÅ SELGEREN!
Alle selgere (og kjøpere) på ebay har en feedbackprofil hvor de som kjøper kan legge inn om de er fornøyd med produktene eller ikke. I mitt hode er de fleste med 95% eller mer med “Positive feedback” relativt trygge.

Tallet som står i blått i parantes er antall feedback/salg. Jo høyere det tallet er jo flere har kjøpt produkter av denne personen. Hvis en selger har fem tall der og fremdeles mer enn 95% positiv feedback så er det veldig bra. Likevel kan de trikse med feedback. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har lagt igjen negativ feedback fordi produktene har vert shitty og de har betalt meg for å endre den. De gir deler av betalingssummen tilbake for å endre feedback og det er jo ganske råttent gjort. Likevel, les de negative kommentarene. Ofte er det ikke problem med produkt, men med treg leveranse eller at de ikke får kontakt med selger.

Uansett selger gjelder denne; SJEKK BILDENE NØYE! Med mindre selgeren er en skredder så burde du ikke bestille når det bare finnes ètt bilde under annonsen, spesielt ikke om det ène bildet er tydelig tatt fra en moteside, katalog eller av en kjendis.

Dette er hvordan du ønsker at en annonse skal se ut når det kommer til bilder;

Her har man både de klassiske “modell bildene” i tillegg til bilde av kjolen for seg selv på et gulv eller en dukke/kleshenger. Da får du se det ekte produktet og ikke bare reklamebildet.  

Dette er jo en av kjolene jeg faktisk har bestilt fra ebay og er kjempefornøyd med. Forskjellen fra kjolen på modellen til den jeg fikk (Og jeg var ikke overrasket negativt) er at underskjørtet er 30cm kortere, og at det er færre lag på overskjørtet.

Så ja, en definitiv forskjell (Litt fordi jeg er veldig høy også da), men det er begrenset hva man kan forvente for 110,-

Som fører til neste punkt; IKKE FORVENT FOR MYE!
Hvis du shopper klær på ebay er det gjerne en eller to grunner til det; Det er billig og du har dårlig råd/er gjerrig eller på grunn av det store utvalget.
Klærne man får veldig billig på ebay er i de fleste tilfeller masseproduserte klær som er replicas (Hærmet) etter designer klær, kjendisantrekk eller populære bilder fra weheartit, polyvore eller pinstagram. Du kan ikke forvente klær i høy kvalitet som er 100% lik kjolen til Blake Lively på det røde teppet til en hundrings. Dette gjelder også de dyrere plaggene. Hvis du vil ha en replica av en designer kjole så er det flust av selgere som kan lage de mye billigere enn hva den egentlig koster, men en replica er og forblir en replica – da altså ikke ‘the real deal’ (Mer om dette under “Skreddere”). 

DU FÅR DET DU BETALER FOR.
På ebay som de fleste andre plasser så får du ikke mer enn det du er villig til å gi for et plagg. Jeg har funnet ut at det er en magisk grense om man krysser sånn omtrent 250,-. JA man kan definitivt bli ripped off selv om man betaler mer, men hvis du roter inne på ebay så mye som meg så er det enkelt å kjenne igjen kjolene som ikke burde være i den prisklassen. Det er enkelte kjoler, rompers og topper som 90% av alle kles-dealerne der inne selger og disse ligger ofte mellom 40-100,- de varierer kanskje max med 10,- fra plagg til plagg men enkelte selgere er så frekke at de selger med mye høyere pris i håp om å lure noen. Jeg kjøpte en gang en badedrakt til 60,- og så at èn selger prøvde å få 1500 for den (og hadde antagligvis lurt en stakkars jævel som hadde sjukt lyst på akkurat den badedrakta).

Over til STØRRELSE.

Her ser dere en stakkars som ikke las størrelsesbeskrivelsen før innkjøp.
Det er ikke enkelt å vite hvilken størrelse som vil passe deg. Noen selgere har s-m-l, andre har s-xxl, andre opererer med 6-16 osv. Det eneste gode rådet jeg har er å alltid sjekke størrelseskartet. De fleste har det på alle produkter. Ta mål av kroppen din (Skulderbredde, bryst, midje, hofte og armlengde) og alltid kryss-sjekk målene mot størrelsene på det aktuelle produktet. Jeg har bestilt klær i XXL som har vert for små og klær i M som har passet perfekt eller vert i grenseland store. Du må alltid sjekke mål. De fleste måler klærne liggende, ikke etter hvilke kroppsmål de passer, derfor bør du sjeldent velge den størrelsen som matcher dine egne mål perfekt (Med mindre de er tettsittende klær). Hvis målene dine er 80-60-80 (Bryst, midje hofte) så bestiller du ikke en baggy hettegenser med de målene, da velger du den størrelsen som har 90-70-90 slik at den er 10cm større enn målene dine. Her skal alt inn med teskje, haha. Ett mål som kanskje er viktigst er at du sjekker lengden på klærne. De fleste klærne er jo laget etter kinesiske mål og kjøper du en kjole som er veldig kort på bildet kan du fort ende opp med en topp, ikke en kjole. Mål fra skuldra og ned til dit du ønsker at kjolen skal nå.

Når det kommer til sko er det ekstra viktig å følge med. De fleste sko selges med US, UK eller EUR størrelse. I norge er jo vanlige størrelser 36-41, men på ebay vil de ofte være 35-39. Få tak i et ark og mål fot fra hæl til tå og sjekk det opp mot sålen på skoen du bestiller, det er like mange varianter av størrelse på sko som klær. En ebay-selger forklarte til meg at EUR-størrelsen i andre land har andre mål enn de i norge.

Hvite klær/blonder!
Selv på norske butikker må man være forsiktig med hvite klær. De er jo ofte gjennomsiktige, og det ønsker vi jo ikke. Du klarer omtrent ikke å finne klær som ikke er gjennomsiktige når de er hvite på ebay, men det er mulig! Likevel burde man alltid ha en lang, hvit singlet eller underkjole i backup til å ha under, dette gjelder også blondekjoler/topper. Ofte får man kun blondene, og modellen har faktisk en hvit kjole under (Som selgeren ofte har separat, og da står det beskrevet). Et eksempel er en kjole jeg selv har litt lyst å kjøpe;

Hvis man bestiller denne kjolen får man altså en 100% blondekjole som også er 100% gjennomsiktig.

Det leder meg inn på neste kategori; LES BESKRIVELSE NØYE!
Uansett hva du ønsker å kjøpe, les beskrivelse. I beskrivelsen ligger det også ofte flere eller større bilder. Jo mer beskrivelse av produkt, jo bedre er det. Aldri kjøp et produkt hvor det ikke er størrelses-kart eller beskrevet hvilket stoff klesplagget er laget av for eksempel, da er selgeren som oftest useriøs eller falsk. Du må også sjekke antatt leveringstid og fraktkostnad nøye. Jeg var litt kjapp en gang og la inn bud på et par sko til 10,- og fikk sjokk da jeg så fraktkostnaden. Å bestille fra ebay tar ofte lang tid med mindre selgeren tilbyr DHL express for eksempel, så vær tålmodig. Husk at produktene ofte reiser halve jorda rundt.

Siste kategori er SKREDDERE!
Denne er fersk for meg, men det viser seg at det er flust av skreddere som selger klær på ebay. Jeg bestilte en skreddersydd kjole “just for gag” for å se om det er trygt, og svaret er ish.
NEI
du får ikke alltid akkurat det som er på bildet, men veldig ofte er det så nære man har kjangs til å komme “the real deal”.

Dette er en kjole jeg bestilte selv om jeg var svært i tvil. Bildene er jo “Stjålet” fra Anna Campbell og dette viste jeg jo naturligvis. Jeg har siklet over kjolene hennes i antagligvis 5 eller flere år så jeg var 100% forstått med at kjolen ikke ville se ut som på bildene, men siden denne kjolen koster 45.000 kroner hvis jeg skulle kjøpt den ekte, så var 1000,- verdt et forsøk.

Jeg fikk kjolen idag, og den er vakker. Ikke helt lik originalen, men den har de viktigste likhetene! Jeg vil ikke vise frem hele greia, men noen detaljer kan jeg unne dere.

Jeg som den lille kontrollfriken jeg er sendte naturligvis over noen bilder fra Anna Campbell sin nettside, og der som er morsomt er at de tok hensyn(noe jeg ikke har sett før akkurat nå)! Hvis dere ser nøye på annonsebildet så ser ikke skuldrene i nærheten ut som det jeg har på, men jeg tror det er fordi jeg linket de et annet bilde;

Jeg veit det er mange ulikheter her, men kjolene til Anna er helt sjukt intrikate og med stoffer og mønster som helt sikkert hun er den eneste i verden som har tilgang på. Jeg er dritfornøyd med kjolen jeg fikk, og angrer ikke et sekund. En skredder vil alltid legge eget preg over det de lager, ferdig snakka. Kjolen jeg fikk var av svært høy kvalitet, og selv om det kanskje ikke vises så godt så er blondene under diamantene (Og ja, det er ‘stener’, ikke paljetter) helt fantastiske.

Så har du ikke 45k på lur er det helt klart verdt et forsøk inne på ebay.

Når det kommer til svæære ‘poofy’ ballkjoler må du alltid sjekke om det er med en såkalt “petticoat” eller ikke.
Dette er to kjoler som ikke egentlig er så ille men som definitivt trenger et underskjørt.

Det ser ut som fargene er feil men det kan jo faktisk være bildekvalitet og lys-setting. Ellers er jo ikke kjolen helt elendig, men hun ha underskjørt for å få den riktig!

Det er jo definitivt en billigere replica, men tenk på at den originale kjolen til venstre antagligvis koster 10 ganger mer enn den til høyre. Sleng på et stort underskjørt og “Enjoy the bargain”.

Avslutter med stikkordslista over hva man må tenke på!

  • Sjekk alltid feedback og bilder nøye før kjøp!
  • Les beskrivelsen nøye og kryss-sjekk dine mål mot størrelse!
  • You get what you pay for!
  • Vær forsiktig med hvite klær og blonder!
  • Senk forventningene dine!
  • Prøv og feil, let’s face it, det er ikke så dyrt at du går sulten av et bomkjøp.

PS: Søk gjerne på “Ebay dress/clothes fail” for å se hvilke produkter man burde styre unna. Etter et kjapt søk ser jeg at jeg faktisk har bestilt en av kjolene som folk har tabbet seg ut med..

Jeg så jo både det originale bildet og bilder de hadde på manekengen og det var absolutt ikke like ille som dette, men det gjenstår å se om det funker eller om det ser helt idiotisk ut, og da kan det hende jeg må frem med blonder selv og fikse det som fikses kan. Wish me luck!
 

3 kommentarer

Siste innlegg