GHD Sit-Up

Som jeg skrev sist innlegg så fikk vi mange gode råd da vi besøkte crossfit Kristiansund. Skulle egentlig klemme inn alt i ett og samme innlegg, men denne øvelsen overrasket meg så veldig at jeg bare må dele det jeg lærte.


Kort forklart setter man seg på puta og ‘fester’ beina slik at man sitter akkurat utenfor puta med rumpa, så lener man seg bak og “slenger” seg opp til utgangsposisjon.

Siden vi ikke har et sånn apparat på Sunndal og når vi besøker crossfitsenter så er vi bare med på gruppetimer så har jeg aldri fått prøvd denne før, selv om jeg alltid har hatt lyst.

Jeg rådførte meg litt om teknikk og posisjonering av bein/pute osv og ble veldig overrasket over alt egentlig.

Jeg snakket med Stina som er coach der, og hun fortalte jo om hvordan man skal være festet (rumpa rett forbi puta) og at på tur ‘ned’ så skal knærne være bøyd og at man skal bruke beina ved å strekke de hurtig ut for å komme seg opp igjen. Ikke akkurat sånn jeg trodde øvelsen skulle utføres men det forklarte hvorfor de som deltok på crossfit-games i fjor klaget over at beina var ømmere etter GHD enn magen.

Deretter sier hun at i starten skal man ikke gå helt bak som på bildet, og man skal ta max 2×10 repetisjoner uansett om det føles lett. Kan ikke gjengi nøyaktig hva hun sa, men det var noe med at GHD og Pull-ups med kipping var de to øvelsene hvor du kunne mette musklene så mye at du ødela deg.

“lol” tenkte jeg, “tror hun ikke at jeg har trent mage før liksom”. Uansett hvor vanskelig jeg hadde for å tro at øvelsen var så heftig – oh ihvertfall at det kunne sammenlignes med pull-ups – så har jeg stor respekt for alle som har holdt på med crossfit lenge, og jeg veit hun er råsterk, så jeg gjorde som hun sa. Tok et par test-reps og 2×10 når jeg følte at jeg skjønte teknikken sånn passe. Kjente ikke noe der og da, føltes knapt nok som en mageøvelse egentlig “V-up og hollow er jo mye værre” tenkte jeg. Så naiv.

Jeg skal fortelle at 20 reps var mer enn nok! Aldri i mitt liv har jeg vert så støl på så få repetisjoner. Selv nå ca tre dager senere kjennes det ut som jeg har brista ribbein og revna eggstokker. Jeg sier bare èn ting; Lessons learned. Uansett hvor sterk du er i en muskelgruppe så vil nye øvelser kunne fortelle at du egentlig ikke er godt trent i det heletatt. Crossfit i èn setning tror jeg må være at så fort du tror du er godt trent så dukker det opp en ny øvelse som beviser at du aldri vil bli 100% gjennomtrent eller utlært. Herregud jeg elsker crossfit!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg