Stretching!

Stretching er en seriøst undervurdert treningsform! Ja man hører mye rart, alt fra mytene om at man ikke blir støl etter trening hvis man tøyer, til at man bare skal tøye på treningsfri dager. Samme gjelder foam-rolleren. Uansett hva man velger å si om tøying så har jeg funnet ut èn ting som jeg er helt sikker på; Stretching gir resultat!

Jeg har tøyd litt hver dag en liten stund nå, i går kjørte jeg faktisk flere runder med tøying iløpet av dagen, og resultatene er fantastiske, og raske å få!

Etter jeg hadde kjørt ferdig gruppetimen i går (hvor ikke deltok selv, bare coachet) så var det jo en enkel uttøying etterpå. Når jeg skulle vise den øvelsen som tøyer hamstring, hvor du sitter flatt på gulvet med strake bein og prøver å nå frem til tåa, så ‘skjøt’ jeg rett forbi og kunne nesten bøye håndleddet og få hele hånflaten flatt på skosålen uten oppvarming.

Jeg har jo kunne strekt meg frem så langt flere ganger, men aldri uten å være godt oppvarmt , eller å ha tøyd litt på den muskelen først, så dette var kjempegøy å kjenne på! Hvis det der er resultatet av lett tøying i et par dager pluss èn dag med ei skikkelig stretching-økt så ser det ut til at drømmen om å kunne gå ned i split er veldig nære (Som er relativt sjokkerende med tanke på at jeg alltid har vert stiv som en stokk)

Jeg setter meg jo alltid årsmål, halvårsmål og månedsmål gjennom året, og å klare “split” eller mer kjent som spagaten har vert på lista mange ganger det siste året, men sånn som med alt må det fokuseres på for å kunne gjennomføres. Jeg har sjeldent tøyd godt mer enn 1 gang i uka, men nå som jeg har tatt meg ferie har jeg mye tid til overs som jeg kan bruke på tøying og foam roller. Jeg har faktisk ei stretching økt på Impulse om en time, og jeg satt opp timen til å fokusere på mobilitet i hofter og nedre del av kroppen. Jeg fikk også akkurat “go” til å kunne ta med foam-rollers fra tøyeseksjonen ned i gruppesalen og gi de en liten innføring der også.

Jeg elsker seriøst jobben min. Å kunne tilegne meg og dele kunnskap med andre med lik interesse er en stor glede! Jeg kan jo legge ut et lite innlegg om hvordan jeg tøyer for å øke mobilitet, og kanskje dele stretchingtimen fra i dag?

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg