Mål forandres.

Etter å rotet rundt litt på bloggen her har jeg funnet ut at målene mine innen trening endrer seg hvert år. I slutten av 2014 var alle målene kettlebell-relatert. . I slutten av 2015 var det kun styrkerelatert (Markløft og knebøy MAX i hovedsak), og jeg vet at i 2013 (som er før denne bloggens tid) var de eneste målene å bli “tynn” og å løpe 3000m på kortest mulig tid.

Målene vil alltid forandre seg med sesong og interesse. Jeg liker fremdeles svært godt å løpe, men jeg kan ikke løpe særlig ofte fordi jeg får beinhinnebetennelse bare jeg ser på joggeskoa. Fjellturer er kjempekoselige og god trening, men de er tidkrevende og veldig vær/sesong-avhengige. Kettlebell er jo kjempegøy, men når jeg vet hvor fort gjort det er for meg å ødelegge både skuldra og håndledd igjen så tørr jeg bare ikke å risikere noe. Så hva sitter jeg igjen med? Crossfit!

Det som er så fint med crossfit er at omtrent uansett hvilke mål man setter seg, og hvor man er sterk, så vil nettop den styrken være en fordel i crossfit. I tillegg til olympiske løft og styrkeløft er det jo løping, roing, svømming, turn, ja det meste egentlig! Når det kommer til Crossfit må man være litt god i absolutt alt. Man trenger ikke ha en fordel om man er verdens sterkeste i markløft hvis man ikke klarer å løpe – eller omvendt!

Jeg trenger ikke å løpe 1mil på under timen så lenge jeg kjenner løpeformen min og vet hvilken fart jeg må legge meg på i de ulike distansene. Samme gjelder for eksempel snatch. Kanskje det ikke kommer til å bli en veldig sterk øvelse for min del, men det jeg mangler der kan jeg ta igjen i  burpees (Ikke at jeg er noen ekspert på burpees, kun for eksempelet sin del)

Når sant skal sies så var jeg nærmere en pall-plass i et VM innen Kettlebell, enn jeg noen gang vil være til å stå på pallen med de store heltene mine som Sigmundsdottir, Davidsdottir og Ence – men målet mitt er ikke å vinne (eller for den del kvalifisere meg) til crossfit-games – men jeg ønsker å bli fit. Det vil alltids være noen som løper fortere og lengre. Det vil alltid være noen som tar flere snatch sammenhengende eller løfter tyngre enn meg. Målet kan ikke være å bli best, men å bli den beste versjonen av meg selv – og jeg vet at crossfit er veien å gå. Det viktigste må være at jeg trives med denne treningsmetoden. Det at jeg trives mye bedre i en frisk og sterk kropp enn den slappe, kondisløse kroppen jeg en gang var fanget i.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg