Hvilket kosthold skal jeg velge?

Å velge kosthold er vanskelig. Virkelig vanskelig.

Jeg har prøvd det meste utenom 5:2 og generelt alle slags juice dietter, og ingenting funker 100% for meg.

Jeg elsker godteri og feit mat. I tillegg elsker jeg frukt og grønnsaker og MÅ egentlig ha enten potet eller pasta til middagen. Jeg hater egentlig egg som er en av de få tingene som hører hjemme i alle dietter. Det er rett og slett ikke noe som passer meg perfekt og fungerer som jeg ønsker uten at jeg må gi slipp på noe.

Velger jeg lavkarbo må jeg kutte ut frukt, godteri og brød. Velger jeg lavfett må jeg kutte ut alt av bacon, sauser og godteri.

Så lenge som at jeg er travel så går lavfett veldig bra. Da spiser jeg bare for å få vekk sviingen i magen og for å holde meg oppreist (Lavfett mat er i 90% prosent av tilfellene smakløst, og i de gjenværende 10% full av hvitløk eller chili).
På lavkarbo burde jeg helst ha veldig god tid for å kunne lage maten jeg burde spise. De lettvindte løsningene innen lavkarbo er oftest dårlige løsninger som gjerne imiterer mat fra et lavfettskosthold (Nøttebrød med pålegg eller yoghurt).

Jeg er uansett bestemt på å gå all in uansett hva jeg velger. Da skal jeg ikke vike fra plan i det heletatt, og nettop derfor har jeg begynt å lene litt mer mot lavfett igjen. Jeg har plana klar, i tillegg kan jeg den bortimot utenat. Jeg vet at den fungerer, og hvis jeg bare tar meg tid når jeg har fri til å lage mat for flere dager så er det enkelt å følge.

Jeg fantaserer selvfølgelig om å en dag få markerte magemuskler, og jeg har hørt at for å få det må man “deffe” som gjøres på lavkarbo fordi man går gjennom en flushing hvor man blir kvitt alt vannet i kroppen. Men jeg har likevel så mye fett på kroppen at å flushe ikke gjør en ting for meg, så kanskje jeg skulle tatt planen i 6 uker (hvis jeg følger den 100% så burde det meste av fettet jeg har igjen forsvinne med det aktivitetsnivået jeg har hatt i det siste) og da står jeg fritt frem til å flushe og deffe i vinter når frukt og pils kanskje ikke frister like mye!

Jeg tror nettop jeg overtalte meg selv..?

Hvis noen har innvendinger, gode tips eller noe som helst fornuftig å komme med som er kostholdsrelatert så kom med det, jeg setter pris på alt fra “tough love” til ren fakta angående temaet her.

4 kommentarer
    1. Jeg mener kanskje at du bør bytte litt fokus og ikke gjøre det vanskeligere enn det det er, når man følger ett spesielt kosthold så går det jo bra over en period men hva skjer så når man slutter med det spesifike kostholdet? jo man går tilbake til gamle vaner eller legger på seg fordi man ikke spiser så strengt lenger! syns det blir helt feil og følge en spesiell diet for kroppen klarer ikke å fungere sånn over lang tid! spis heller sunn mat med mye proteiner hvor man faktisk kan unne seg litt uten at det er krise! trenger ikke nøvendigvis ha en cheat day men f.eks ett cheat måltid. Slutt og fokuser på abs og si at du vil spise lavkarbo pga det fordi det blir jo helt feil igjen. Man får abs av og spise sunt og variert over lengre tid. Mener ikke noe vondt her bare litt kritisk til dette innlegget.

    2. Det er veldig enkelt å si “spis sunt med mye proteiner”, for jeg har prøvd det. Det er jo det jeg gjør nå faktisk. Jeg spiser knekkebrød med magert pålegg (makrell eller kalkun som oftest), frukt, yoghurt, havregryn, tunfisk osv til de andre måltidene og vanlig husmannskost med grønnsaker til middag. På fredag/lørdag eller ved spesielle anledninger så spiser jeg godteri/is/kake – eller den ekstra gode middagen – og kan godt ta meg ei øl til maten men spiser sunt og variert resten av dagen. “Normale” folk kan kanskje få det såkalte vanlige kostholdet til å funke uten å legge på seg, men det funker ikke for meg. Det er tydelig at tacofredag og dessert etterpå rett og slett ikke funker for meg (joda jeg står bortimot urørlig på vekta/kroppsmåla) men hva hjelper det når jeg trenger å gå ned i vekt? Jeg klarer å spise slik at jeg ‘står i ro’ men jeg skal gå ned, og da må jeg gå hardere til verks. Det er bare sånn kroppen min er oppbygd. Hadde jeg vert veldig tykk og usunn ville “sunt og variert over lengre tid” funka, men slik er det da altså ikke. Det går vel kanskje mer på mine forventninger til hvordan kroppen min skal se ut, og da må jeg rett og slett fokusere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg