Slutt med unnskyldningene!!

Det er så sykt mange der ute som egentlig er veldig flinke, men de kommer opp med så mye teite unnskyldninger som gjør at de aldri kommer seg videre med treningen (blir ikke sterkere, raskere, mer utholden eller slankere/mer markert).

Dette innlegget er ment for folk er seriøs når det kommer til trening men ikke får fremgang, ikke folk som trener litt for energien eller humøret sin skyld.

1. Jeg vil ikke bli muskuløs så jeg løfter bare lette vekter.
Oh hon. Du er en kvinne, du vil aldri bli  muskuløs. du blir ikke seende ut som Katrin Tanja eller Dana Linn Bailey hvis du kjører tung styrke noen ganger i uka. Press deg selv og resultatene vil bli verdt det! De fleste vil uansett bli fascinert og stolt når dw første musklene titter frem.

2. ‘Nå har jeg trent så jeg fortjener en treat
Nei. En normal trening forbrenner vel normalt 300kcal ved liten innsats, 5-600 ved middels innsats og opp mot 1000kcal på en intens og hard økt. En pose potetgull inneholder ca 1600kcal. Ei sjokoladeplate 600kcal. Et eple inneholder bortimot 200kcal.

Hvis du skal ned i vekt må du kjøre vanlig kosthold de dagene du trener for å gå ned. Finn ut hvor mye din kropp forbrenner daglig uten noe ekstra – og spis litt under den mengden hver dag uavhengig av om du trener eller ikke – hvis ikke vil du ikke gå ned i vekt.

Jeg sier avsolutt ikke at du skal droppe å spise etter trening, men legg inn det du spiser etter trenin som en del av din spiserutine slik at du ikke slenger i deg en protein shake, et eple og en bar som kanskje tilsvarer 600kcal og ikke tenk på det som en del av det totale inntaket ditt den dagen.

3. Jeg er støl så jeg kan ikke trene idag.
Enkelte dager er man fullstendig utslitt og støl, det er helt lov å ta en og annen fridag. Men det er ikke en unnskyldning å være litt støl i en kroppsdel.

Er du støl i armer, tren bein. Er du støl i bein, tren armer. Er du støl i armer og bein, tren mage og rygg. Er du støl i hele kroppen, gå en tur eller jogg for å riste ut litt syre.

4. Du skriver ned alt som trening.
“Idag var jeg i akebakken og lekte med barna” er faktisk ikke det samme som ei treningsøkt. Ja du blir garantert sliten, men skal du droppe trening hver gang du er ute med barna, leker i ballbingen, går/sykler til jobb osv. så får du aldri trent.

Jeg kan bli vel så sliten av å vaske hele huset som å løpe en halvtime, men dette burde man faktisk bare se på som en bonus.

5. Ja men det er jo påske!
Å, dumme meg, jeg viste ikke at kalorier ikke teller i påska.

Det kommer alltid til å være en grunn til å skeie ut, man kan ikke gi etter hver gang.

Du har helg, ferier, påske, jul, pinse, 17mai, bursdager, dåp, bryllupp, noen som går av med pensjon på jobben, og sånn går visa. Det er alltid en grunn til å feire noe – så prøv å gjør det med måte, eller feir med en kopp kaffe og et høffelig “nei takk”. Det går faktisk også an å ta et lite kakestykke istedenfor 5, pluss vafler, pluss sjokolade, pluss brus, plussplusspluss. Personlig foretrekker jeg sjeldne sprekker hvor jeg tar helt av, blir kvalm og ikke føler for godteri eller alkohol på mange måneder. Men hver sin smak.

2 kommentarer
    1. Dæven det var godt med en hel pose totenflak! Skal bare bikke i senga. Lazyness forever! Alltid en unnskyldning, frøken 😉

    2. Som jeg skrev var det kun ment for folk som “gjør alt rett” men ikke får fremgang/Folk som sutrer over at de ikke klarer å gå ned i vekt! 🙂 Spis to poser totenflak og ei 250g sjokkisplate uten å gå ut av senga – helt uten unnskyldning – kvar sin tykj ta! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg