Å få barn

Idag har jeg virkelig vert i tenkeboksen. Når arbeidskaoset var ferdig og skuldrene senket begynte tankene å svirre. Det var heller ikke rent lite av de.

En jeg jobber med nevnte at han så i avisen at en rundt min alder har fått barn. Det er ofte kvinner på min alder får barn, men oftest er faren eldre. Dette fikk meg til å tenke på når man egentlig er klar for barn, og er det forskjell på når menn og kvinner blir klare for det?

I mitt hode er man ikke klar før man er ferdig med utdanning og er i et stabilt og godt forhold. Det er min definisjon, men det er langt fra de eneste faktorene. Man ser samlivsbrudd til stadighet med barn det blir kranglet over. “Hvem får ungen?” liksom. For det første missliker jeg det at mødre nesten alltid vinner foreldreretten, det er faktisk ikke alltid det er de som er best skikket til å ha barnet! Jeg skal ikke utbrodere det så mye da, siden det er så mange forskjellige meninger der, men når er man klar?

Et barn er ikke som et jobbskifte eller kjøp av en bil. Hvis man underveis finner ut at man egentlig ikke var klar, eller skikket for det, så får man ikke byttet eller levere den tilbake!

Det er ikke så enkelt som et kjøp av en hund/katt. Hvis man er allergisk kan man finne et nytt hjem til den, men man kan ikke bare legge ut et barn på finn.no!

Det er heller ingen prøveperiode. Man kan ikke “Få barnet hjem i en måned, behold det hvis du er fornøyd!” sånn som med støvsugere og treningsapparat fra “Tvins”.

Å være en forelder er den viktigste jobben man noen gang har, og det største valget som forandrer mest! Innerst inne vet jeg at det er ingen måte å være sikker på. Man kan være klar for et spedbarn man har kontakt med via venner, men hva med de 9mnd og tiden etter fødsel? Depresjoner, hormoner og en liten en som krever all din oppmerksomhet til enhver tid. Man blir isolert fra omverdenen i en stor periode og hvis man er vant til å jobbe er det ikke alle som takler det å være arbeidsledig/permittert over lengre tid.

Jeg hater at jeg tenker så mye på slike ting, og bekymrer meg, men det er bare 1år til jeg ved all sannsynlighet står med et fagbrev til og kanskje fast jobb. Da er jeg per min egen definisjon klar, og DET er jeg faktisk ikke klar for. Jeg vet så absolutt ikke om jeg er skikket til å få barn. Jeg drømmer om reising, se verden, trene, bli sterk og kanskje en dag til og med delta på NM og få pallplass. Dette er hva jeg drømmer om. Økonomisk trygghet, fint hus og lange sommere.

Jeg drømmer om å en dag valse bort til speilet og se kroppen min og tenke “Shit FOR ei reim!” (Som da er en positiv ting).

Oppi alle disse drømmene, hvor kommer et barn inn? Jeg begynner å skjønne mens jeg skriver at jeg definitivt ikke er klar nå. Ikke at det var spørsmål akkurat nå heller, men hva om dette ikke forandrer seg?

Jeg har alltid følt at jeg relaterer meg til Bridget Jones mer enn jeg burde. En smågal hel-klabb-peppermø som liksom aldri finner ut av noe eller klarer å gjøre gode valg, men jeg trodde dette kom til å forandre seg etter jeg ble eldre. Kanskje ikke.

Kanskje jeg alltid vil være 16år og “young wild and free” i hodet. Kanskje jeg bare aldri vil være klar og ende opp alene og barnløs. Jeg sier ikke at jeg tror det er et dårlig liv, men man har bare en sjanse. Enten så får man barn og “holder ut” med det valget, eller så utsetter man det til det er for sent og kanskje angrer hele livet på at man aldri tok det steget.

Nei ikke vet jeg. Jeg tenker kanskje alt for mye, men det er mange der ute som kunne hatt godt av å tenkt litt før de tok valget sitt. Det er faktisk en 18års kontrakt dere inngår, og på denne finnes ingen smutthull.

7 kommentarer
    1. Hmm, ikke alle har et valg og ikke alle får jobb, hus, bil osv før dem får barn, men e ikke nå dårligar av den grunn. E fikk når e va 16. Ja, det va tungt te tider, men fy fargeblyanta for en glede og en kjærlighet! E hadd ALDRI villa endra på det 🙂 Det finnes dessuten ikke nå fasit på når man e klar eller ikke. Når du går gravid modnes du(som regel). Du gjøres klar te å vær en forelder, ikke bare en 18 årskontrakt, men resten av livet. Du e nok ikke nå mindre mamma eller pappa når ungen e 18 😉 Mange kjenne å føle på det at man e klar, andre e ikke klar når det skjer, men blir klar underveis. Nånn vil ikke ha. Heldigvis e vi forskjellig 🙂

    2. Therese Karrestad: Som e skreiv så e d min definisjon for når e evt. e klar! 🙂 I alle de år har e sagt at du sikkert e en av de bedre mødre som finnes, og som du sie sjøl så e d som ung aleinemor lekso! D e absolutt ingen fasit på ka som ska t for å gi et barn en god oppvekst, men så lenge ungen e elska å tatt vare på kan man egentlig ikke gjør feil 🙂 Mulig e bare overtenke, hadde blitt gravid skulla e gitt den ungen alt den har behov for i form av kjærlighet og omtanke, men hvis e ska på en måte bestem me for at NO blir d barn, da ska e vær heilt sikker på ka d e e begir me ut på 🙂

    3. Tenke du e aldri egentlig klar for en unge. Uansett om du har bil, hus, høtte, båt, utdanning og fast jobb i boks. Du finn allvei en “unnskyld” for at du kje e klar 😛 Som Therese skriv, kunna aldri ha bytta ut kvardagen som mamma. Læll om e egentlig va klar eller hadd nå på plass. E va midt i en bachlorgrad, og e hell på med siste året no. Det e tøft, men det går jo på et vis 😛

    4. Unga er ingen hindring for å leve livet, ta de med deg dit du drar. Ut på tur, på trening, under pleddet eller på konsert 😄 Det gir bare en ekstra dimensjon til det du gjør. Klart så er det praktisk å kunne ha “alt på stell” først, men kommer vi egentlig dit noen gang? Tøft blir det uansett. Det er lett å overtenke på slike saker. Tenker at alle som har slike tanker som du har her, de vil alltid bli gode foreldre, du viser at du bryr deg om andre 👍 Det er plusser og minuser med å få barn uansett om du er 16,som Therese, eller 45 og “ferdigtenkt”. Selv kunne jeg ikke ha tenkt meg å bli mor i nå 40års alderen 😉

    5. Ingrid: Hmmm! Joda skjønne tankegangen! Men d å ha jobb og en plass å bo e jo ikke i nærheta like viktig som det å værra mentalt klar, veit ikke om d kjem særlig godt fram i innlegget. E meine liksom, DET FINS faktisk folk som ikke like ungan sine, ikke føle nå for dem, å kanskje helst kunna tenkt se å vær barnlaus igjen – det e d e e redd for. Man veit liksom aldri, dem fleste elske ungen allerede som et embryo mens andre først føle nå når den e født, og nånn får aldri mammafølelsen. Ka om e ikke e skapt for å vær mor og rett og slett ende opp med å hat ungan mine fordi dem hindre me ifra å gjør det e kanskje aller helst vil? Sannsyneligheta e vel mikroskopisk men d e fremdeles skremmende…

    6. Turid: Sier absolutt ikke at barn er slutten av livet, men man lukke et kapittel av livet! 🙂 Som jeg har gjort hele livet så fortsetter jeg å tenke på dette, altså, hvorfor ønsker jeg å få unge da? Det er jo fordi de er søte, en liten del av meg selv og den jeg bestemmer meg for å få barn med, men mest fordi jeg frykter for at jeg en dag skal kunne ønske å få barn men plutselig være for gammel.. Nei det er ikke lett det der, heldigvis så er det helt uaktuelt i minimum et år til for min del, kanskje jeg er klokere da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg