It’s not called Gym-nice-sticks!

Mange unge sliter med det å skulle være i by FlexibleShopper” href=”#”>aktivitet. De som er aktive fra barndommen spiller fotball, og de som by FlexibleShopper” href=”#”>ikke gjør det spiller kanskje håndball (Gjerne som et tvang fra foreldre), men gjør de ingen av de to er det by FlexibleShopper” href=”#”>stor sjangse for at de ikke er i aktivitet i det heletatt. Jeg syntes by FlexibleShopper” href=”#”>dette var så rart. Å være i aktivitet er jo utrolig deilig, så hvorfor er så mange negative til det? Heldigvis, eller dessverre, så har jeg endelig innsett hvorfor så mange hater by FlexibleShopper” href=”#”>trening og det er på grunn av dårlig erfaring fra første stund.

Det by FlexibleShopper” href=”#”>første møtet med trening får vi ofte på skolen, enten i friminuttene eller i gymen. Etter egen erfaring er friminuttene ofte brukt til enten slåball eller fotball. Her kommer den første dårlige erfaringen inn, for er du dårlig i sport, så blir du valgt sist. Barn er frekke, de tenker ikke over det å skulle inkludere alle og å holde munn hvis de ikke har noe pent å si.

Da jeg gikk barneskolen ble alltid de to beste (Evt. de som kom først på banen) satt på hvert sitt lag, og de skulle velge en og en av oss andre til sitt lag. Her ble da de beste valgt først, og de dårlige til slutt. Jeg opplevde faktisk det å stå igjen som sistemann, og en fra det laget som egentlig skulle velge/få meg sa til det andre laget; “Dere kan bare ta henne dere.” fordi de ikke ville ha meg på laget.
http://33.media.tumblr.com/a741e9de5bdd3fb93761a0c160bdd94a/tumblr_mwsvsqVP5Z1svyu8oo9_500.gif
Dessverre er det ikke bare barna som er frekke og mangler evnen til å inkludere alle. De som kanskje er aller verst er gymlærerne.

Jeg sier ikke at alle gymlærere er forferdelige mennesker, men de fleste jeg har slitt med opp igjennom har vert fæle, og en spesifikt. Jeg nevner aldri noen med navn, men jeg kan jo likevel fortelle litt om hvordan han er.
Kunnskapen hans om kropp og kosthold er like utdatert som brillene hans, og det eneste han gjør er å kjefte og notere + og – i den lille blokken sin. Flere av mine 10-15år eldre venner er sjokkert over at han fremdeles er i live og jobber, fordi han var en fossil allerede da de gikk skole. Han har stadig vekk med seg barnebarnet inn i gymsalen, og endte da opp med å sette oss elevene til å gjøre noe for oss selv mens han sitter og underholder henne. Han setter oss også til de dummeste oppdrag.

For å gi et eksempel; En dag skulle vi ha fjelltur i gymen. Målsetningen var å oppnå høy puls selv om man har lav fart (Da å gå i motbakke). Men siden vi bor på en slik “flat plass” som Sunndalsøra og nermeste bakke ligger omtrentlig 23m unna gymsalen (Sense the sarcasm please), så måtte vi produsere vår egen fjelltur. Da med benker som skulle forestille trestokker, madrasser som skulle være “myr” og 3 bukker i stigende høyde som skulle være “motbakke”. På denne fantastiske måten fikk vi alt strevet med det å gå fjelltur, uten å måtte slite med ting som sol, frisk luft og utsikt på toppen.

I tillegg skulle samtlige av oss ha 170 i puls iløpet av 10minutter (For dette har han utregnet ut ifra et idiotisk eksempel at stemmer med vår alder), og vi fikk ikke lov til å løpe. For det første har jeg en absolutt max-puls på 180 (Jeg har testet), og for det andre var det 6 “hinder” fordelt på en hel gymsal, så det ble masse dødtid mellom hindrene i tillegg til at hinderne var elendige i seg selv.

Uansett hvor irriterende denne gymtimen var på grunn av det selvsagte (at jeg ville på fjelltur, og fikk ei hinderløype), så var det ikke det som var verst. Jeg fikk 3- på denne oppgaven fordi jeg ikke fikk høyere puls enn 130, og her kommer irritasjonen inn.

Gymlærerne har en A4 plan med hva vi skal få til, og hvilken karakter det vil gi. Antall push-up, sit-up og hvor langt vi hopper er ting som spiller inn på karakteren fra 8 klasse til siste året på videregående. Hvor fort vi løper 3000m, hvor langt vi kommer på cooper-testen og hvor høyt vi hopper har også en innvirkning på karakter. De tingene de legger vekt på har ingenting med hvordan kroppen vår skal fungere i arbeidslivet å gjøre; og det er urettferdig mot alle!

Jeg klarer kanskje 1 normal push-up, men tar mer enn 200kg i beinpress. Jeg hater å by FlexibleShopper” href=”#”> spille fotball som eneste jente mot 10 nypubertete(?LOL) gutter, men har stort engasjemang i alt jeg gjør (Helt til noen kommer i 40km/t mot meg), så hvorfor får jeg bare en middels god karakter? Jo, fordi gymlæreren ikke gidder å lage et oppsett som gir alle en fair sjangse til å vise hva de kan. Iløpet av skoleåret blir vi satt til å by FlexibleShopper” href=”#”> spille fotball kanskje 1/4 av dagene, og hvis vi som er jenter ber om å få gjøre noe annet blir vi sendt til apparat-rommet, men han kommer aldri og ser på hva vi gjør. Noen er flinke til å danse, noen er gode i fotball, noen er veldig sterke eller kan alt om trening og kosthold. Så hvorfor fokuserer de alltid på det vi ikke får til, istedenfor det vi faktisk klarer?

Som Albert Einstein sa: “Hvis du dømmer en fisk ut ifra evnen dens til å klatre et tre, vil den hele livet tro den er dum.

Dagens utblåsning! Meninger om temaet?

#meningsblogg #Meninger #trening

2 kommentarer
    1. Jeg fikk 3 første året på vgs og 5 siste året av samme lærer ved å gjøre ca akkurat det samme! Gikk yrkesfag og spilte IKKE fotball 1. Året, mens jeg gikk allmenn siste året 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg