Tragisk.

Alle har rett til sin egen mening, og ikke minst å ytre den (Noe jeg er glad for siden det er det jeg er best til). Men idag da jeg bladde over den lokale nettavisen måtte jeg fnyse av den ene overskriften;

“Vi er lei treningsmaset”

“Tre av fire nordmenn synes det er et altfor stort fokus på kropp.”

Altså, jeg ville sagt at minst to av fire nordmenn har blitt bitt av treningsbasillen og er aktive på ihvertfall ukentlig basis, så ikke bare er matematikken feil, men det blir for dumt! Det har endelig blitt en trend å gjøre noe positivt med kroppen. Å bli sunnere, friskere og ikke minst mer lykkelig er noen få positive ting som skjer når man trener regelmessig; i tillegg blir kroppen seende bedre ut. Så hva er problemet? For 5-10år siden var det om og gjøre for alle kvinner å ned i s/xs, og for å si det sånn var det ikke akkurat reklamert for så veldig sunne metoder å få den kroppen på. 

Kroppspresset har ikke blitt større, det er bare hvilken kropp folk flest vil ha som har endret seg. Jeg husker at jeg hadde venninner som levde på kun et par knekkebrød om dagen og vann for å få “Tigh gap” og “bikini bridge”, er det liksom bedre enn treningspress? Vil dere heller sulte dere enn å måtte trene 3-4timer i uken for å møte “kroppspresset” vi har idag?

Jeg sier ikke at det er riktig å måtte forandre seg for å møte andres forventninger, men de forventningene som er blitt satt av samfunnet idag er i det minste et sunnere mål en de som var før, og bare det burde være en liten seier i mine øyne! Jeg er jo over middels interessert i trening, men det er jo fordi jeg vet hvor godt det gjør for kropp og sinn. Hvis de “3 av 4” som er lei av kroppspresset bare prøver å trene og kjenner hvor deilig det er, så er det kanskje lettere å skjønne hvorfor det er så mye mas om det. 

Poenget mitt er at det finnes så mye negativt vi heller kan bruke energi på å endre, så hvorfor klage på noe som faktisk er positivt? Til syvende og sist sitter mesteparten i hver enkelt sitt hode; for hvis du klarer å bli glad i den kroppen du allerede har, så vil du ikke bry deg noe om kroppspresset.

Hva er din mening om saken?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg