Back to School!

På Tirsdag ble jeg oppringt fra Sunndal videregående skole. Der ble jeg tilbydd plass på Kjemi og Prosesslinjen. Siden jeg hadde slått fra meg tanken om skole på grunn av ventelisten kom det som litt av et sjokk. Jeg har jo søkt på en av de utlyste plassene her på Hydro som Industrimekaniker/Reparatør. Dessverre har også ganske mange andre søkt, og de kunne ikke si noe om hvor godt eller dårlig jeg lå an, selv om de mente jeg var en sterk kandidat. Så jeg takket ja til skoleplassen.

På denne måten er jeg jo sikret å ha noe å gjøre på i vinter, i tillegg til at det blir litt mer akademisk “bling” på CV’en.


Å skulle begynne på skole igjen er skremmende. De andre gangene har jeg alltid hatt venner i samme klasse, eller i parallellklasse. I år føler jeg at jeg blir helt alene. De som går i klassen min er 13 gutter og 2 jenter, antageligvis født i 97. Siden jeg omtrent bare har venner født på 80tallet, så blir det en omstilling å skulle være rundt så unge mennesker 7 timer daglig. Jeg frykter en overflod av testosteron, bråk og dårlig humor (bæsj tiss prump… ok det er litt moro da). Føler på en måte jeg kommer til å være en av de snåle elevene som spiser lunchen sin på pauserommet sammen med lærerne. 

I går var jeg på skolen for å innrullerte meg og prate med min kommende kontaktlærer. Jeg fikk utdelt bøker, reglemang, diverse skjema og timeplan.

Det eneste jeg gleder meg til er gymtimene. Jeg får tilbake min gamle gymlærer, som ga meg karakterene en, tre, to og to (En karakter per halvår). Det blir utrolig morsomt å se om han husker meg, noe de fleste lærere gjør fordi jeg var litt av en håndfull på den tiden. Jeg så jo faktisk skrekken i øynene på min gamle kontaktlærer da vi “krysset vei” i skolegangene i går. Han gikk og smilte helt til han så meg, og da blikkene våre møttes var alt han klarte å si “Næh..!”. Jeg svarte som dette;
 

Det største dilemmaet jeg har akkurat nå, er om jeg skal ta opp igjen alle fagene. Jeg hadde tross alt 5 i samfunnsfag, norsk muntlig og engelsk sist gang også, så å få forbedret de skal veldig godt gjøres. Med riktig fokus så vet jeg at jeg har evnene til å få 6’er, men det tar tid, og det er noe jeg ikke har en overflod av akkurat.

Får bare ta det som det kommer. Jeg skal tross alt gå ferdig lærlingtiden min før jeg begynner på skolen for fullt, og da mister jeg to hele uker. Skal ta fri fra jobb på Mandag for å hente inn leksene fra denne uken, så da blir det interessant å se hvor mye jeg klarer å ta unna på egenhånd. 

Det blir et spennende år..

4 kommentarer
    1. Vis du har karakter i et fag fra samme nivå så skal du vell ha fritak? Når jeg tok allmenpåbygg måtte jeg ha 4 fag fordi jeg hadde karakter i de andre fagene fra jeg tok yrkesfag. Valgte å ta opp samfunnsfag for litt siden, fikk 5 på muntlig eksamen uten å ha åpnet boka på et semester 😛 så vis du Må ha alle faga så trøst deg med at noen er mye enklere enn andre 🙂 masse lykke til

    2. stianrangvaldjonassen: Må ikke ha de nei, er et valg jeg tar selv. Jeg KAN ta fritak hvis jeg vil. Det er bare det som er problemet da, jeg aner ikke om jeg har kjangs til forbedring,.

      Takk for det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg